Kuva: Joshua Bloom/UC Berkeley.

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa paikallistaneet sekunnin murto-osia kestävän, energiaa tihkuvan gammapurkauksen tarkasti. Näyttää siltä, että purkaus syntyi, kun kaksi neutronitähteä törmäsi toisiinsa.

Millisekunnista minuutteihin kestäviä, rajuja gammapurkauksia on havaittu 1960-luvulta lähtien. Joka puolella taivasta välähtelevät purkaukset pysyivät pitkään täydellisinä mysteereinä. Vasta 1990-luvun puolivälissä alkoi selvitä, että ne tapahtuvat Linnunradan ulkopuolella. Hieman myöhemmin pisimmät purkaukset yhdistettiin massiivisten tähtien räjähdyksiin, mutta lyhytkestoisten purkausten alkuperästä kiistellään yhä.

Nyt niiden jäljille päästiin, sillä Swift-satelliitti rekisteröi toukokuussa lyhyen purkauksen, jonka paikka saatiin määritettyä ennätysmäisen tarkasti. Kävi ilmi, että GRB 050509b:ksi nimetty purkaus, tapahtui vanhan elliptisen galaksin lähellä. Tällaisissa galakseissa on suuri joukko tähtien ruumiita, neutronitähtiä, mustia aukkoja ja valkoisia kääpiöitä, joista muodostuu myös kaksoistähtijärjestelmiä. Niinpä gammapurkaus liitettiin niihin. Kun tutkijat lisäksi laskivat, että toisiaan kiertävät neutronitähdet tuottavat törmätessään juuri havaintunlaisen gammavälähdyksen, he päättelivät kyseessä olleen kahden neutronitähden törmäyksen.

”Tähtitiede on samanlaista kuin oikeustieteellinen tutkimus. Nyt meillä on pinoittain epäsuoria todisteita törmäyshypoteesista, mutta murha-ase puuttuu yhä”, sanoo tutkimusta johtava Joshua Bloom Berkelyn yliopiston tiedotteessa. Alex Filipenko niin ikään Berkelyn yliopistosta on samaa mieltä: ”Tarvitaan lisää samanlaisia tapauksia ennen kuin todisteet ovat pitäviä.”