Englantilais-suomalainen tutkijaryhmä on tunnistanut uuden, kaikkein lyhimmän rataperiodin omaavan kaksoistähden. Yhteispohjoismaisella NOT-kaukoputken havainnot osoittavat, että RXJ0806+15-nimellä tunnettu röntgenlähde koostuu todennäköisesti kahdesta kuolleesta tähdestä eli ns. valkoisesta kääpiöstä. Ne kiertävät toisiaan ainoastaan 5 minuutin jaksossa. Se on vain puolet aiemman ennätyksenhaltijan ajasta.

Kaksoistähti on niin pieni, että niitä mahtuisi viisi kappaletta maan ja kuun väliin. Systeemissä ainetta virtaa tähdestä toiseen, joka havaitaan kirkkausvaihteluna sekä röntgen- että näkyvän valon säteilyssä. Juuri aiemmin todetut röntgensäteilyn vaihtelut johtivat uuden kohteen jäljille.

Havainnon tehneessä ryhmässä oli tutkijoita lontoolaisesta Mullardin laboratorioista ja Turun yliopiston Tuorlan Observatoriosta. Yksityiskohtaiset tulokset julkaistaan piakkoin Monthly Notices of Royal Astronomical Society ja Astronomy & Astrophysics –julkaisuissa. Lisäksi ne ovat luettavissa internetissä.