Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet rakentamaan galaksista mallin, jossa on pitkäkestoiset spiraalihaarat. Aikaisemmin mallien pohjalta tehdyissä simulaatioissa muodostuneet spiraalihaarat katosivat jonkin ajan kuluttua. Tilanne ei vastannut todellisuutta, sillä spiraaligalaksit ovat yleisiä. Linnunradallakin on spiraalihaarat.

Spiraaligalaksit muodostuvat tasosta, johon tähtiä pullistelevat haarat avautuvat. Tähtien liikkeistä tiedetään, että tasoa ympäröi pimeää ainetta oleva halo. Tämän halon on perinteisesti oletettu olevan pallomainen. Jeremy Tinker ja Barbara Ryden Ohion yliopistosta hoksasivat kokeilla munan muotoista haloa. Se toimi! Puikulan muotoisen halon ja tason vetovoimien vuorovaikutus leipoi spiraalihaarat, jotka kestävät tähtisukupolvelta toiselle. Tutkimustulos julkaistaan lähiaikoina Astrophysical Journalissa.