Itäisen Välimeren auringonlasku on keltaisempi Saharasta levinneen pölypilven aikana kuin pilven hälvettyä. Värinmuutos näkyy kreikkalaisen taiteilijan kesäkuussa 2010 maalaamissa akvarelleissa ja samaan aikaan otetuissa valokuvissa. Maalaukset Panayiotis Tetsis, valokuvat Christos Zerefos

Maisemamaalausten auringonlaskun väri kelpaa hiukkasmittariksi 1500-luvulta asti.

Vuosisadasta ja taidesuuntauksesta riippumatta maisemamaalausten taivaiden puna-vihersuhde osoittaa, miten paljon ilmakehässä on ollut valoa taittavia hiukkasia, kuten tulivuorten päästöjä tai ihmisten saasteita. Maalausten analysointi kelpaa siis yhdeksi keinoksi ilmakehän historian tutkimiseen. Kreikkalaisten ja saksalaisten tutkijoiden tuloksen julkaisi Atmospheric Chemistry and Physics.

Ilmakehäfysiikan professori Christos Zerefos Ateenan akatemiasta kollegoineen julkaisi samasta aiheesta alustavan tutkimuksen jo vuonna 2007 (pdf). Silloin analysoitavina oli auringonlaskuja maalausten valokuvista, joita tutkijat kokosivat netistä ja jotka olivat resoluutioltaan pieniä.

Nyt tutkimus toistettiin korkearesoluutiokuvilla ja muillakin kuin auringonlaskun aikaisilla taivaan kuvilla. Lisäksi teetettiin maalauskoe arvostetulla kreikkalaisella maisemamaalarilla.

Kaikkien näiden tutkimusten mukaan 1500-luvun alusta nykyaikaan saakka taiteilijoiden taivaiden puna-vihersuhde vastaa ilmastotiedoista arvioituja ilmakehän oloja. Edes taulusta otetun valokuvan resoluutio ei vaikuta asiaan merkittävästi.

Erityisen selvästi maalauksissa erottuvat suuret tulivuorenpurkaukset. Sellaisen jälkeen ilmakehän valonläpäisevyys muuttuu maailmanlaajuisesti jopa kolmeksi vuodeksi, mikä näkyy muun muassa auringonlaskujen punertumisena. Taulujen taivaiden puna-vihersuhteet vastasivat hyvin kunkin purkauksen arvioitua ilmakehävaikutusta.

Lisäksi maisemamaalausten taivaan väristä näkyy teollistumisen aiheuttamien saasteiden vaikutus. Niiden vuoksi taivaan puna-vihersuhde on nykyisin erilainen kuin 1800-luvun puolivälissä.

Tulostensa täydennykseksi tutkijat pyysivät maisemamaalari ja koloristi Panayiotis Tetsistä maalaamaan kotisaarensa Hydran taivaita tutkijoiden valitsemana ajanjaksona. Hydra sijaitsee Egeanmeressä noin 80 kilometriä Ateenasta etelään, ja tutkijat valitsivat tuuliolot, joina Ateenasta ei kulkeutunut saasteita mutta Afrikasta ajautui pölyä.

Tetsisin maalaamien pölyttömien ja pölyisten auringonlaskujen puna-vihersuhteet vastasivat ilman läpäisevyyttä, jota tutkijat mittasivat instrumenteillaan. Tämänkin mukaan taiteilijan silmä voi arvioida taivaan värin niin luotettavasti, että se kelpaa ilmatieteellisiin päätelmiin.

Taiteilijat maalasivat ilman likaisuuden oikein