Tasapainotaito on tärkeä teinien arjessa ja kaikessa urheilussa. Kuva: Wikimedia Commons
Tasapainotaito on tärkeä teinien arjessa ja kaikessa urheilussa. Kuva: Wikimedia Commons

Uusi liikunnan opetussuunnitelma korostaa yleistaitoja urheilulajien kustannuksella.

Suomen lasten ja nuorten vähäisestä liikkumisesta on kasvamassa kansanterveydellinen aikapommi. Nuorten intoa liikkumiseen on kuitenkin mahdollista lisätä koululiikunnalla, joka kehittää oppilaiden perusliikuntataitoja. Tähän viittaa viime vuonna tohtoriksi valmistuneen urheiluvalmentajan ja liikunnanopettajan Sami Kalajan väitöstutkimus.

Kalaja järjesti 23:lle seitsemännen luokan liikuntaryhmälle koulun liikuntatuntien yhteyteen taitoharjoittelua, johon sisältyi muun muassa monenlaista hyppelyä, kuperkeikan heittämistä ja pallon käsittelyä. Seitsemännellä luokalla on liikuntaa kerran viikossa, joten uudenlaista harjoitusta tuli 20 minuuttia kerran viikossa kouluvuoden ajan.

Tulos oli, että taitoharjoitteita tehneiden ryhmien tasapaino- ja liikuntataidot paranivat. Muutos näkyi vielä kahdeksannella luokalla, kun harjoitukset oli lopetettu.

Yläkouluun siirryttäessä liikkumisen määrä nuorilla tutkitusti vähenee, ja seitsemännen ja kahdeksannen välissä se suorastaan romahtaa. Tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden fyysinen aktiivisuus kuitenkin lisääntyi.

Nuorten fyysistä aktiivisuutta ennusti se, kokivatko he itsensä päteviksi liikkujiksi. Koulussa motivaatiota paransi myös harjoitusten ilmapiiri, joka keskittyi henkilökohtaiseen kehittymiseen eikä keskinäiseen vertailuun.

Kalajan mukaan koululiikuntaa ollaan nyt muuttamassa tähän suuntaan. Hän on mukana laatimassa uutta, 2016 voimaan tulevaa peruskoulun opetussuunnitelmaa. Sen tavoitteena ei Kalajan mukaan ole enää tiettyjen urheilulajien hallinta. Esimerkiksi palloa voidaan pelata tavoilla, jotka eivät muistuta mitään kilpalajia, mutta kehittävät mahdollisimman hyvin kaikkien osallistujien liikkumista ja välineen havainnointia. Sellainen peli on esimerkiksi koppipallo.

Katso videolta Sami Kalajan motoriikkaharjoitus, joka sopii myös sohvaperunalle.

Jos olet Tieteen tilaaja, lue, miten koppipalloa pelataan ja katso lisää motoriikkavideoita alle linkatusta Sami Kalajan haastattelusta: