Englantilaisen Leicesterin yliopiston huippunopealla supertietokoneella tehdyt laskelmat osoittavat, että kahden neutronitähden törmätessä syntyy kultaa ja platinaa juuri niissä määräsuhteissa kuin niitä esiintyy aurinkokunnassa.
"Voimme siis sanoa, e...

"Voimme siis sanoa, että vihkisormustemme kulta on peräisin toisiinsa törmänneistä tähdistä", sanoo tutkijaryhmään kuuluva Stephan Rosswog. Ryhmään kuului myös sveitsiläisen Baselin yliopiston tutkijoita.

Kahden neutronitähden törmäykset voivat olla maailmankaikkeudessa hyvinkin tavallisia, sillä suuri osa tähdistä on kaksoistähtiä. Kaksi toisiaan kiertävää neutronitähteä menettävät koko ajan energiaansa avaruuteen gravitaatioaaltoina, joten ennen pitkää ne pakostakin törmäävät yhteen.

Laskelmiin käytetyssä Silicon Graphics –yhtiön Origin 3800 –tietokoneessa on 128 suoritinta ja 64 gigatavua ram-käyttömuistia. Silti kesti viikon ennen kuin kone sai lasketuksi, mitä törmäyksen viimeisellä sekunnin tuhannesosalla tapahtui.

Neutronitähdet luhistuivat mustaksi aukoksi, mutta sitä ennen räjähdys oli sylkenyt avaruuteen raskaita atomiytimiä. Ne syntyivät siten, että tähdissä vanhastaan olleisiin raudan ytimiin tunkeutui äkisti valtavasti neutroneja, jotka muuttivat ytimet paljon alkuperäistä suuremmiksi. Osa neutroneista muuttui uusissa ytimissä protoneiksi, ja niin tuloksena oli kultaa ja platinaa.