Kuva: ESA/NASA

Kaksi eteläisen taivaan tähtijoukkoa loistaa Hubble -avaruuskaukoputken kuvissa kuin jalokivirypäät. Näkymä tarjoaa tähtitieteilijöille uuden tutkimuslaboratorion.

Ennätysmäisen yksityiskohtaisesti kuvatut tähtijoukot NGC 265 ja NGC 290 sijaitsevat Pienessä Magellanin pilvessä, joka on Linnunradan seuralaisgalaksi. Se on noin 200 000 valovuoden päässä.

Molemmat joukot ovat niin sanottuja avoimia tähtijoukkoja, joiden tähdet ajautuvat muutaman sadan miljoonan vuoden kuluessa erilleen toisistaan. Avoimet joukot ovat erinomaisia tutkimuslaboratorioita, sillä niiden nuoret tähdet syntyivät aikoinaan samasta tähtienvälisestä pilvestä. Ne ovat siis kemiallisesti suunnilleen samanlaisia ja saman ikäisiä. Ne ovat myös suurin piirtein yhtä kaukana meistä. Niitä erottaa toisistaan vain massa. Kun niiden ominaisuuksia verrataan keskenään, opitaan siis lisää eri massaisten tähtien kehityksestä. Samalla kertyy tietysti tietoa avoimista joukoista.

Kuvista kertoo NASAn tiedote.