Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit..  Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute
Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit.. Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute

Aineistossa on dataa yhtä paljon kuin miljardissa selfiessä.

Pan-Starrs-observatorion teleskooppi on vanginnut kuviin kolme miljardia lähitähteä ja -galaksia. Urakka vaati koko taivaankannen skannauksen 12 kertaa näkyvän valon eri suotimilla ja vielä infrapunavalossa päälle.

Pan-Starrs seisoo uinuvan tulivuoren Haleakalān huipulla Havaijin Mauilla ja käyttää maailman suurinta astronomiseen kuvaukseen tehtyä kameraa.

Jättiläismäinen kartoitus alkoi vuonna 2010 ja vei aikaa neljä vuotta. Vuodenvaihteessa hankkeen kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi ensimmäisiä tuloksia Havaijin yliopiston tähtitieteen instituutin Pan-Starrs-sivustolla.

Miljoonien kuvien suuraineisto listaa kolmen miljardin lähiavaruuden tähden ja galaksin paikat, kirkkaudet ja värit. Mukana on myös muita kohteita, ja kaikkiaan aineistossa on dataa noin kaksi petatavua.

Se vastaa karkeasti noin miljardia älypuhelimella napattua selfietä, pan-starrsilaiset laskevat. Toinen vertaus sanoo, että datamäärä vastaa satakertaisesti Wikipedian aineistoa.

Pan-Starrsin materiaali on siirretty Avaruusteleskooppien instituuttiin Baltimoreen. Kuka tahansa tähtitieteilijä, alan opiskelija ja tavallinen kansalainenkin voi käyttää tietokantaa.

Ensi vuonna Pan-Starrs-ryhmä aikoo julkaista uuden kosmisen katalogin, joka näyttää, miten nyt kuvatut miljardit tähdet ja galaksit liikkuvat ja muuttuvat, kertoo New York Times.

Kukaan ei vielä tiedä, mihin kaikkeen lähiavaruuden peruskartoitusta käytetään. Kyseessä oli tavallaan lähimmän universumin ”väestölaskenta” ja jonkinlainen aarreaitta, jota tutkijat voivat käyttää tarpeisiinsa, sanovat kartoituksen toteuttajat.

Kuvien määrä ja kartoituksen laajuus kuulostavat huikeilta, mutta hanke on ollut vasta harjoitusta tulevaan. Pan-Starrsin tavoitteena on löytää avaruuden liikkuvia lähikohteita, kuten asteroideja, mutta myös kaukaisia ilmiöitä, kuten supernovia eli tähtien räjähdyksiä, tuoreeltaan, silloin, kun ne ovat juuri tapahtuneet.

Nyt valmistunut projekti on suurin digitaalinen avaruuden kartoitus. Vielä isompaa on luvassa.

Chileen rakennetaan LSS-teleskooppia, joka valmistuu vuonna 2022. Se tutkii 37 miljardia galaksia ja tähteä ja tuottaa dataa 15 teratavua – joka ilta kymmenen vuoden ajan.

Kivikautisessa naudankallossa on reikä, jonka kuva näyttää sen sekä otsaluun ulko- että sisäpuolelta. Janan pituus vastaa kymmentä senttimetriä. Kuva: Fernando Ramirez Rozzi

Länsi-Ranskasta löydetyssä yli 5 000 vuotta vanhassa lehmän kallossa oleva reikä on mitä todennäköisimmin porattu tarkoituksella.

Kallonporaus on ikivanha toimenpide. Esimerkiksi migreenin ja epilepsian uskottiin aiheutuvan pään sisällä mekastavista pahoista hengistä, ja kun kalloon porattiin tai raaputettiin reikä, nämä pirut pääsivät liihottelemaan matkoihinsa.

Arkeologinen todistusaineisto osoittaa, että ihmiset porasivat reikiä toistensa päihin jo yli 8 000 vuotta sitten. Toimenpiteestä jopa selvittiin hengissä jo kivikaudella.

Useassa vanhassa kallossa näkyy, että porausreikä on luutunut umpeen. Potilas on siis elänyt ainakin jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.

Nyt Ranskasta löydetty yli 5 000 vuotta vanha lehmän kallo viittaa siihen, että ihmiset ovat kenties harjoitelleet operaatiota eläimillä. Lehmän kallossa on ammottava reikä, jonka ympärillä on selvästi samanlaisia raapimisjälkiä kuin porauksen läpikäyneiden ihmisten päässä.

Atlantin rannalla Länsi-Ranskassa on muinoin ollut kivikautista asutusta, ja lehmän kallo kaivettiin siellä esille jo 1970–1980-luvun kaivauksissa.

Reiän ajateltiin tuolloin syntyneen kamppailussa toisen eläimen kanssa. Kenties toinen sarvipää oli puhkaissut lehmäparan kallon.

Kallon alun perin löytänyt tutkija pyysi kuitenkin muutama vuosi sitten kahta tutkijaa vilkaisemaan reikää lähemmin.

”Näimme hyvin nopeasti, että reikä on syntynyt kallonporauksesta. Se ei ole sarven jälki”, kertoo tutkija Fernando Ramirez Rozzi LiveScience-verkkolehdelle.

Totuus paljastui viimeistään elektronimikroskoopin alla, kun tutkijat näkivät kivityökalujen aiheuttamat raapimisjäljet reiän ympärillä.

Muinaiset ihmiset ovat siis ehkä harjoitelleet kallonporausta lehmällä. Tai kenties lehmäparka on kärsinyt jostain sairaudesta, jota on yritetty parantaa poraamalla sen päähän reikä.

Ei tiedetä, oliko lehmä elossa, kun reikä tehtiin. Joka tapauksessa se ei ole elänyt kovin pitkään operaation jälkeen, sillä reikä ei ole luutunut lainkaan.

Tutkijat pohtivat myös, olisiko reikä tehty osana jotain rituaalia. Heidän mielestään on kuitenkin todennäköisintä, että lehmä on toiminut aloittelevan kallonporaajan harjoituspotilaana ennen kuin vaarallista tekniikkaa on lähdetty soveltamaan ihmiseen.

Ranskasta on aiemmin löytynyt myös villisian kallo, jossa on samankaltainen reikä.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.