Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit..  Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute
Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit.. Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute

Aineistossa on dataa yhtä paljon kuin miljardissa selfiessä.

Pan-Starrs-observatorion teleskooppi on vanginnut kuviin kolme miljardia lähitähteä ja -galaksia. Urakka vaati koko taivaankannen skannauksen 12 kertaa näkyvän valon eri suotimilla ja vielä infrapunavalossa päälle.

Pan-Starrs seisoo uinuvan tulivuoren Haleakalān huipulla Havaijin Mauilla ja käyttää maailman suurinta astronomiseen kuvaukseen tehtyä kameraa.

Jättiläismäinen kartoitus alkoi vuonna 2010 ja vei aikaa neljä vuotta. Vuodenvaihteessa hankkeen kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi ensimmäisiä tuloksia Havaijin yliopiston tähtitieteen instituutin Pan-Starrs-sivustolla.

Miljoonien kuvien suuraineisto listaa kolmen miljardin lähiavaruuden tähden ja galaksin paikat, kirkkaudet ja värit. Mukana on myös muita kohteita, ja kaikkiaan aineistossa on dataa noin kaksi petatavua.

Se vastaa karkeasti noin miljardia älypuhelimella napattua selfietä, pan-starrsilaiset laskevat. Toinen vertaus sanoo, että datamäärä vastaa satakertaisesti Wikipedian aineistoa.

Pan-Starrsin materiaali on siirretty Avaruusteleskooppien instituuttiin Baltimoreen. Kuka tahansa tähtitieteilijä, alan opiskelija ja tavallinen kansalainenkin voi käyttää tietokantaa.

Ensi vuonna Pan-Starrs-ryhmä aikoo julkaista uuden kosmisen katalogin, joka näyttää, miten nyt kuvatut miljardit tähdet ja galaksit liikkuvat ja muuttuvat, kertoo New York Times.

Kukaan ei vielä tiedä, mihin kaikkeen lähiavaruuden peruskartoitusta käytetään. Kyseessä oli tavallaan lähimmän universumin ”väestölaskenta” ja jonkinlainen aarreaitta, jota tutkijat voivat käyttää tarpeisiinsa, sanovat kartoituksen toteuttajat.

Kuvien määrä ja kartoituksen laajuus kuulostavat huikeilta, mutta hanke on ollut vasta harjoitusta tulevaan. Pan-Starrsin tavoitteena on löytää avaruuden liikkuvia lähikohteita, kuten asteroideja, mutta myös kaukaisia ilmiöitä, kuten supernovia eli tähtien räjähdyksiä, tuoreeltaan, silloin, kun ne ovat juuri tapahtuneet.

Nyt valmistunut projekti on suurin digitaalinen avaruuden kartoitus. Vielä isompaa on luvassa.

Chileen rakennetaan LSS-teleskooppia, joka valmistuu vuonna 2022. Se tutkii 37 miljardia galaksia ja tähteä ja tuottaa dataa 15 teratavua – joka ilta kymmenen vuoden ajan.