Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit..  Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute
Linnunrata kaartuu Havaijin yllä sellaisena kuin Pans-Starrs-teleskooppi sen näkee. Taustalla hehkuvat miljardit tähdet ja galaksit.. Kuva: Danny Farrow, Pan-Starrs Science Consortium ja Max Planck Institute

Aineistossa on dataa yhtä paljon kuin miljardissa selfiessä.

Pan-Starrs-observatorion teleskooppi on vanginnut kuviin kolme miljardia lähitähteä ja -galaksia. Urakka vaati koko taivaankannen skannauksen 12 kertaa näkyvän valon eri suotimilla ja vielä infrapunavalossa päälle.

Pan-Starrs seisoo uinuvan tulivuoren Haleakalān huipulla Havaijin Mauilla ja käyttää maailman suurinta astronomiseen kuvaukseen tehtyä kameraa.

Jättiläismäinen kartoitus alkoi vuonna 2010 ja vei aikaa neljä vuotta. Vuodenvaihteessa hankkeen kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi ensimmäisiä tuloksia Havaijin yliopiston tähtitieteen instituutin Pan-Starrs-sivustolla.

Miljoonien kuvien suuraineisto listaa kolmen miljardin lähiavaruuden tähden ja galaksin paikat, kirkkaudet ja värit. Mukana on myös muita kohteita, ja kaikkiaan aineistossa on dataa noin kaksi petatavua.

Se vastaa karkeasti noin miljardia älypuhelimella napattua selfietä, pan-starrsilaiset laskevat. Toinen vertaus sanoo, että datamäärä vastaa satakertaisesti Wikipedian aineistoa.

Pan-Starrsin materiaali on siirretty Avaruusteleskooppien instituuttiin Baltimoreen. Kuka tahansa tähtitieteilijä, alan opiskelija ja tavallinen kansalainenkin voi käyttää tietokantaa.

Ensi vuonna Pan-Starrs-ryhmä aikoo julkaista uuden kosmisen katalogin, joka näyttää, miten nyt kuvatut miljardit tähdet ja galaksit liikkuvat ja muuttuvat, kertoo New York Times.

Kukaan ei vielä tiedä, mihin kaikkeen lähiavaruuden peruskartoitusta käytetään. Kyseessä oli tavallaan lähimmän universumin ”väestölaskenta” ja jonkinlainen aarreaitta, jota tutkijat voivat käyttää tarpeisiinsa, sanovat kartoituksen toteuttajat.

Kuvien määrä ja kartoituksen laajuus kuulostavat huikeilta, mutta hanke on ollut vasta harjoitusta tulevaan. Pan-Starrsin tavoitteena on löytää avaruuden liikkuvia lähikohteita, kuten asteroideja, mutta myös kaukaisia ilmiöitä, kuten supernovia eli tähtien räjähdyksiä, tuoreeltaan, silloin, kun ne ovat juuri tapahtuneet.

Nyt valmistunut projekti on suurin digitaalinen avaruuden kartoitus. Vielä isompaa on luvassa.

Chileen rakennetaan LSS-teleskooppia, joka valmistuu vuonna 2022. Se tutkii 37 miljardia galaksia ja tähteä ja tuottaa dataa 15 teratavua – joka ilta kymmenen vuoden ajan.

Potilas pystyi virottuaan seuraamaan esineitä katseellaan ja kääntämään päätään käskystä.

Aivovauriosta paranemisen ennuste heikkenee huomattavasti, mitä pidempään potilas makaa tiedottomana.

Koomasta tai vegetatiivisesta tilasta virkoaminen yli vuoden jälkeen on nykyisen tiedon mukaan hyvin epätodennäköistä.

Nyt ranskalaiset tutkijat kuitenkin osoittavat, että osittainen toipuminen voi olla mahdollista vielä vuosien jälkeen. He saivat 15 vuotta tiedottomansa viruneen miehen reagoimaan ärsykkeisiin. Tutkimus oli Current Biology -tiedelehdessä.

Potilas on 35-vuotias mies, joka joutui parikymppisenä auto-onnettomuuteen. Tutkijat otaksuivat, että miehen tajunnantilaa voisi kohentaa stimuloimalla kiertäjähermoa eli vagushermoa.

Kiertäjähermo on yksi kahdestatoista aivohermosta. Se on pisin ja tärkein parasympaattinen hermo. Se kulkee aivoista suolistoon ja vaikuttaa muun muassa sydämen toimintaan ja hengitykseen sekä aivojen eri alueisiin.

Hermoa voidaan ärsyttää sähköisillä ärsykkeillä, ja tätä käytetään toisinaan hyvin vaikean masennuksen ja epilepsian hoidossa.

Niinpä tutkijat asensivat mieheen hermoa stimuloivan laitteen ja seurasivat, mitä tapahtui.

Tulokset häkellyttivät. Kuukauden hoidon päästä mies pystyi reagoimaan yksinkertaisiin käskyihin, mikä oli aiemmin ollut mahdotonta.

Hän seurasi esineitä katseellaan ja pystyi kääntämään päätään käskystä. Hän pysyi entistä paremmin hereillä, kun hänelle luettiin. Mies myös yllättyi ja avasi silmänsä, kun tutkija yhtäkkiä painoi kasvonsa hänen lähelleen.

Mies virkosi niin sanottuun minimaalisen tietoisuuden tilaan. Täysin hän ei toipunut, mutta muutos oli merkittävä. Aivojen aineenvaihduntaa mittaavassa pet-kuvauksessa erot aivojen toiminnassa ennen ja jälkeen hoidon olivat myös selviä.

Tutkimus perustuu vain yhteen potilaaseen. Tutkijat halusivat valita mahdollisimman vaikean tapauksen, jotta tuloksia ei voisi selittää pelkästään sattumalla. Nyt he aikovat toteuttaa laajemman tutkimuksen.

Tulos viittaa siihen, että vakaviakin tapauksia voidaan vielä hoitaa.

”Aivot korjaavat itseään vielä, vaikka kaikki toivo olisi jo menetetty", sanoo tutkimusta johtanut Angela Sirigu Lyonin kognitiotieteiden instituutista tiedotteessa.

ovolo
Liittynyt7.7.2007

Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi hermoärsytyksellä

ovolo kirjoitti: Eipäs vääristellä. Kyllä se todisteiden mukaan oli selvästi vastapalloon kierrättyvä vetävä voima. Eli tuossa elvytyksessä oli sama periaate, kuin mitä moottorisahassa, joka VEDETÄÄN narusta käyntiin. Sehän tapahtuu VETÄMÄLLÄ narusta, jolloin moottori pyörii vastapäivään. Selvät todisteet vastapalloon kierrättyvästä vetävästä voimasta. Mitä aikamatkustukseen tulee, niin sinut, MrCrackPot, pitäisi palauttaa kivikaudelle opettamaan apinoille ziljoonia työntyviä tihentyviä...
Liittynyt5.12.2012

Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi hermoärsytyksellä

MrNewTime2 kirjoitti: Pitää saada aivojen sisäinen työntävän voiman kierrätys taas käyntiin. Ehkäpä aikamatkustus tulevaisuuteen joskus vielä mahdollistuu. MrNewTime Maailmankaikkeuden äärimmäisen tiheistä kohteista työntyy ospissa koko ajan liikettä / energiaa / työntävää voimaa / asiaa kaikkiin turpooviin tihentymiin, mutta silti tuo kierrätys pitää saada eri tilanteissa erikseen käyntiin. Miksiköhän noin on, miksi se kierrätys ei toimi koko ajan vaikka väität sen olevan kaiken perusta?

Aiemmin on havaittu, että vanhempien isien lapset sairastuvat herkemmin autismin kirjon häiriöihin.

Mitä vanhempi isä, sitä enemmän lapsen perimässä ilmenee täysin uusia geenimutaatioita, kertoo uusi islantilainen tutkimus.

Tällaiset uudet mutaatiot syntyvät munasolun hedelmöittyessä, mutta niitä ei ole kummankaan vanhemman omassa perimässä. Ne siis syntyvät vanhempien sukusoluissa.

Jokaisella meistä on keskimäärin 70 tällaista mutaatiota. Kyse on yleensä yhden emäsparin mutaatioista eli niin sanotuista snipeistä, tai emäsparin poistosta tai lisäyksestä.

Valtaosa niistä on täysin harmittomia. Joskus nämä mutaatiot voivat kuitenkin johtaa ongelmiin.

”Huomattavan suuri osa lasten harvinaisista sairauksista syntyy geenimutaatiosta, joita kummallakaan vanhemmalla ei ole. On tärkeä selvittää, mistä tämä johtuu”, kertoo tutkija Kári Stefánsson Reykjavikin yliopistosta New Scientist -lehdessä.

Näyttääkin siltä, että 80 prosenttia uusista mutaatiosta tulee isältä. Näitä mutaatioita ilmenee sitä enemmän, mitä vanhempi isä on.

Erot isien ja äitien sukusoluihin kertyvissä mutaatioissa johtuvat siitä, että naisilla on jo syntyessään kaikki munasolut, kun taas miehet tuottavat jatkuvasti uusia siittiöitä.

Tällöin myös mutaatioiden riski kasvaa.

Ihmisen genetiikan professori Leo Schalkyk Essexin yliopistosta vertaa mutaatioiden syntymistä ja vaikutusta siihen, kuin paukuttaisi vasaralla auton moottoria.

”On mahdollista, että se lyömisen jälkeen toimii paremmin, mutta suurempi todennäköisyys on, että vasara vain kimpoaa pois tai rikkoo jotain.”

Aiemmin on huomattu esimerkiksi, että vanhempien isien lapsilla on hieman muita suurempi todennäköisyys sairastua autismin kirjon häiriöihin.

Toisaalta he näyttävät myös pärjäävän muita paremmin koulussa.

Tutkimuksessa ei selvitetty, miten nyt havaitut mutaatiot vaikuttavat. Ne näyttäisivät kertyvän kromosomiin 8p, mutta ei vielä tiedetä, mitä tämä merkitsee.

Kyseisen kromosomin alueella sytosiini-guaniini -mutaatioita tapahtuu 50-kertaisella tahdilla muuhun perimään nähden.

Mutaatioiden syntyä selvitettiin kartoittamalla liki 15 000 islantilaisen perimä. Perimää verrattiin tutkittujen henkilöiden vanhempiin, lapsiin ja sisaruksiin. Tutkimuksen julkaisi Nature.