Japanilaistutkimuksen mukaan valtaosa – yli 80 prosenttia - etupenkkiläisten liikennekuolemista voitaisiin välttää, jos muut matkustajat muistaisivat vyöttää itsensä kiinni. Takapenkkiläisen laiminlyönti viisinkertaistaa kuskin ja repsikan kuolemanrisk...

Japanilaistutkimuksen mukaan valtaosa – yli 80 prosenttia - etupenkkiläisten liikennekuolemista voitaisiin välttää, jos muut matkustajat muistaisivat vyöttää itsensä kiinni. Takapenkkiläisen laiminlyönti viisinkertaistaa kuskin ja repsikan kuolemanriskin onnettomuuden sattuessa.

Turvavyön käyttö takapenkillä suojaa etupenkillä istuvaa, koska törmäyksessä ilman turvavyötä istuva ruhjoo muut alleen. Ei auta, vaikka etupenkkiläinen olisikin kiinnittänyt vyönsä. Lisäksi tunnetaan tapauksia, joissa turvaistuimeen vyötetty lapsi on törmäyksessä jäänyt takapenkillä kiinnittämättömänä istuvan aikuisen alle.

Tokio yliopiston Masao Ichikawan johtama tutkijaryhmä kaivoi tilastoista 100 000 kolaria viiden vuoden ajalta. Mukaan otettiin vain ne tapaukset, joissa takapenkkiläisiä oli ollut kaksi. Tutkijat vetoavat Lancet –lehdessä Japanin viranomaisiin, jotta turvavöiden käyttöpakko ulotettaisiin myös takapenkkiläisiin.

Suomen tieliikennelain mukaan turvavyöt ovat pakollisia henkilö- ja pakettiautojen kuljettajille ja matkustajille. Lainsäädännöstä huolimatta niiden käyttöaste on tippunut. Liikenneturvan mukaan taajamissa turvavöihin luottaa enää vain 78 prosenttia autoilijoista. Takapenkillä vyön kiinnittää 75 prosenttia matkustajasta. Luku on esimerkiksi ruotsalaisiin verrattuna on erittäin alhainen. Naapurimaassa sääntöjä noudattaa yli 90 prosenttia matkustajista ja etupenkillä matkustavista peräti 96 prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla