Kuvan muistipiiri on historiaa, ei tulevaisuutta.

Spin-elektroniikka hyödyntää elektronien kvanttitiloja.

Tietojenkäsittelyä voidaan tehostaa käyttämällä elektronin varauksen lisäksi myös elektronin kvanttimekaanista spin-tilaa.

Spin-elektroniikassa eli spintroniikassa samaan tai eri suuntiin järjestäytyneet spinit muuttavat komponentin optisia, sähköisiä ja magneettisia ominaisuuksia. Spinien suuntaa voidaan manipuloida magneettikentän avulla

Spintroniikan avulla voidaan päästä entistäkin pienempiin rakenteisiin ilman, että komponenttien lämpötila muodostuu ongelmaksi – kuten perinteisessä elektroniikassa.

Alunperin spintroniikkaa kehitettiin vain ferromagneettisilla aineilla, mutta spintroniikan yksi haara tutkii spin-ilmiöitä puolijohteissa.

Puolijohteissa spin-tiloista voi muodostua pieni sähkövirta niin sanotun Hallin ilmiön kautta. Hallin ilmiö on kuitenkin niin heikko, ettei sitä ole pidetty käytännöllisenä.

Cornellin yliopiston Kavli-instituutin tutkijat ovat nyt löytäneet materaalin, jossa Hallin ilmiö on todella voimakas. Tantaalissa syntyvällä sähkövirralla voidaan vaikuttaa magneettisen materiaalin magneettisuuteen.

Science-lehden mukaan tutkijat valmistivat tantaalin ja ferromagneetin kerroksista prototyyppilaitteen, joka pystyi sähkövirran avulla muuttamaan nanomagneetin tilaa.

Tutkimustuloksen uskotaan olevan iso askel magneettisen muistin kehittämiselle, joka on yksi spintroniikan suurista haasteista. Tuloksen merkittävyyttä lisää se, että ilmiö toimi huoneenlämmössä.