Reiluja tippejä toivovan tarjoilijan kannattaa toistaa ääneen asiakkaan tilaukset, tiedelehti Nature kertoo. Etelähollantilaisessa kahvilassa tehtyjen kokeiden mukaan tarjoi...

Reiluja tippejä toivovan tarjoilijan kannattaa toistaa ääneen asiakkaan tilaukset, tiedelehti Nature kertoo. Etelähollantilaisessa kahvilassa tehtyjen kokeiden mukaan tarjoilijat saivat asiakasta matkittuaan keskimäärin melkein kaksi kertaa niin paljon tippiä kuin sanottuaan jotakin muuta ystävällistä, esimerkiksi: Tulee heti! Näin raportoi Nijmegenin yliopiston psykologi Rick van Baaren kollegoineen Journal of Experimental Social Psychology -lehdessä.

Hollantilaispsykologien tutkimus tukee sitä, mitä bisnesoppaissa on kokemusperäisesti neuvottukin: asiakas haluaa nähdä ja kuulla myyjässä itsensä.

Muiden tutkimusten perusteella tippikertymä kasvaa myös, jos tarjoilija tervehtii, hymyilee ja koskettaa asiakasta ja tilausta vastaanottaessaan kumartuu tämän edessä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla