Saivatko siivet alkunsa tästä – vuoripyy kiipeää rinnettä ylöspäin. Kuva: K. Dial & M. Bundle.

Siivet kehittyivät ehkä antamaan vauhtia vuorikiipeilijöille.

Mitä teet kun olet jyrkällä vuorenrinteellä ja tasapainosi yhtäkkiä pettää? Yrität tietenkin korjata asentosi kauhomalla ilmaa käsivarsilla. Näin saivat mahdollisesti alkunsa myös lintujen siivet, väittää professori Kenneth Dial uusimmassa BioSciencessa. Lintujen esimuodot saattoivat käyttää eturaajojaan siipimäisinä rakenteina, joilla ne viuhtoivat vauhtia kiipeillessään jyrkkiä vuorenrinteitä ylöspäin.

Montanan yliopiston tutkimusryhmä on testannut uutta teoriaa vuoripyillä ( Alectoris chukar), joissa on Dialin mukaan edelleen nähtävissä jäänteitä tästä alkuperäisestä viuhtomiskäyttäytymisestä. Vuoripyyn poikaset osaavat esimerkiksi lentää vasta viikon ikäisenä, mutta jo 12 tunnin kuluttua kuoriutumisesta ne läpyttävät siipiään tunnusomaisesti kiivetessään kaltevia pintoja ylöspäin. Jos siivestä kuitenkin nypitään sulat pois tai vähennetään muulla tavoin siiven pinta-alaa, viuhtominen muuttuu tehottomaksi. Se tarkoittaa, että evoluutio olisi suosinut mitä tahansa keksintöä – tässä tapauksessa sulkia – jotka olisivat lisänneet linnun esimuodon eturaajojen pinta-alaa.

Uusi teoria on eräänlainen kultainen keskitie kahden vanhan ja kilpailevan teorian välillä. Ensimmäisen mukaan linnut kehittyivät puissa elävistä esimuodoista, jotka käyttivät eturaajoja apuna liidellessään oksalta ja puusta toiseen. Toisen teorian mukaan linnut taas ovat kehittyneet maassa elävistä dinosauruksista. Kumpikaan ei kuitenkaan ole pystynyt tyydyttävästi selittämään siipien evoluution suurinta ongelmaa: mitä hyötyä on puolikkaasta siivestä?

Dialin teoria on siinä mielessä houkutteleva, että jos eturaajat alkoivat muuttua siipimäisiksi vuorten jyrkänteillä, on helppo kuvitella miten ne kehittyivät täysiksi siiviksi – kun eläimet hyppäsivät jyrkänteiltä alas.

Lue lisää National Science Foundationin sivuilta.