Kirjaamisella kilot vähenevät. Kuva: Ian Thomas Jansen-Lonnqvist
Kirjaamisella kilot vähenevät. Kuva: Ian Thomas Jansen-Lonnqvist

Ruokapäiväkirja ja kaloreiden laskeminen ovat tutkitusti vaikuttava tapa karistaa kiloja.

Tutkimusten mukaan laihduttamisessa auttaa, jos vaivautuu pitämään ruokapäiväkirjaa ja laskemaan, paljonko energiaa suuhunsa päivittäin pistää. Jokaisen suupalan ja kulauksen raportoiminen vain tuntuu monesta painonpudotusta harkitsevasta niin työläältä, että kynnys aloittaa on korkea.

Turhaan, sanovat nyt yhdysvaltalaiset tutkijat. Heidän tuoreen tutkimuksensa mukaan kirjaaminen vie vain vartin päivässä.

Obesity-lehden julkaisema tutkimus on tiettävästi ensimmäinen, jossa tarkasteltiin ruokapäiväkirjojen tehokkuutta ajankäytön kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Ihmiset vihaavat sitä. He ajattelevat, että se on työlästä ja kamalaa, mutta meidän kysymyksemme oli, miten paljon ruokavalion itsetarkkailu todella vie aikaa”, selittää tiedotteessa Vermontin yliopiston ravitsemus- ja ruokatieteiden yksikön päällikkö Jean Harvey.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Vastaus on, että ei kovinkaan paljon.”

Päiväkirjaan kuluva aika selvisi, kun tutkijat tarkastelivat ajankäyttöä 142 koehenkilöillä, jotka osallistuivat painonpudotukseen tähtäävään verkkovalmennukseen. Siihen kuului osana ruokapäiväkirja, jota osallistujat täyttivät netissä.

Tutkijat laskivat kirjaamiseen käytetyn niiltä koehenkilöiltä, jotka olivat onnistuneet pudottamaan vähintään kymmenyksen painostaan.

Selvisi, että ensimmäisen kuukauden aikana joka suupalan kirjaaminen vei heiltä päivittäin 23 minuuttia. Kuudenteen kuukauteen mennessä käytetty aika oli pudonnut keskimäärin 15 minuuttiin.

Raportointiajan lyhenemisen tutkijat päättelevät johtuvan paitsi siitä, että painonpudottaja rutinoitui tehtävään, myös siitä, että käytetty verkkolomake oppi käyttäjänsä usein syöttämiä ruoka-aineita ja pystyi täydentämään tämän kirjoittamia sanoja ennakoivalla tekstinsyötöllä.

Painonpudotuksen onnistumista ei lopulta ennustanut parhaiten siihen käytettyjen minuuttien määrä vaan niiden säännöllisyys. Sama on havaittu muissakin tutkimuksissa.

”Parhaiten menestyivät ne, jotka harjoittivat itsetarkkailua kolmesti tai useammin päivän aikana johdonmukaisesti päivästä toiseen”, Harvey kertoo.

“Vaikuttaa siltä, että itsetarkkailu itsessään on merkittävää, ei sen seikkaperäisyys tai siihen käytetty aika.”

Käyttäjä18063
Seuraa 
Viestejä2

Kun luki tuon varsinaisen artikkelin, niin oma  johtopäätökseni olisi lähinnä se, että henkilö, joka on motivoitunut laihduttamaan on myös motivoitunut ahkerasti keräämään ruokailutiedot sovellukseen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla