Treenaaja Nico Ilkanheimo tekee kuvassa raskasta liikesarjaa. Kuva: Ville Männikkö
Treenaaja Nico Ilkanheimo tekee kuvassa raskasta liikesarjaa. Kuva: Ville Männikkö

Pienemmälläkin rasituksella endorfiinit kuitenkin tuovat liikkujalle mielihyvää.

Turun yliopiston tutkijat ovat paljastaneet, kuinka liikunnan voimakkuus vaikuttaa siihen, miten endorfiineja vapautuu aivoissa.

Endorfiineja tuottaa keskushermosto. Ne ovat aminohappojen ketjuja, joilla on kipua poistava vaikutus. Se vaikuttaa aivoissa vähän kuin morfiini.

Endorfiinien vapautuminen voi vaikuttaa siihen, miten säännöllisesti liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikkujan aivoja tutkittiin Turun yliopistossa valtakunnallisessa Pet-keskuksessa. Koehenkilö teki lyhyttä ja kovatehoista intervallitreeniä. Siitä käytetään yleisesti lyhennettä hiit, joka tulee englannin kielen sanoista high intensity interval training.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pet-kuvantamisessa tutkittavan verenkiertoon annostellaan pieni määrä radioaktiivista merkkiainetta. Se sitoutuu aivojen opioideihin reagoiviin reseptoreihin.

Merkkiaineen jakautumista aivoissa mitattiin Pet-laitteella kolmesti: tunnin mittaisen aerobisen pyöräilyn, hiit-pyöräilyn ja levon jälkeen.

Hiit vapautti endorfiineja aivoissa enemmän kuin tavallisempi matalamman tehon treeni. Endorfiini voi helpottaa rankan harjoituksen tuomaa fyysistä ja henkistä rasitusta elimistössä.

Kovatehoinen liikunta vapautti paljon endorfiineja niillä aivojen alueilla, jotka osallistuvat tunteiden ja kivun säätelyyn.

Vaikka tunnin mittainen aerobinen treeni ei vapauttanut merkittävästi endorfiineja, se lisäsi hyvän olon tuntemuksia ja euforisuutta. Myös ne ovat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen.

”Tulokset osoittavat, miten liikunnan intensiteetti vaikuttaa endorfiinien vapautumiseen. Eri treenien tehoihin liittyvät niin positiiviset kuin negatiivisetkin tuntemukset välittyvät osin saman välittäjäaineen kautta”, sanoo tohtorikoulutettava Tiina Saanijoki Turun Pet-keskuksesta.

”Erittäin raastavassa treenissä endorfiinit saattavat liittyä kovan intensiteetin aiheuttamiin negatiivisiin tuntemuksiin ja kipuun. Niiden tehtävä voi olla suojata elimistöä fyysisesti ja henkisesti raskaassa haasteessa.”

”Paha olo treenin aikana ja sen jälkeen voivat tällöin vähentää liikuntaintoa. Treeniteho on syytä huomioida nyt syksyn kynnyksellä, kun uusia liikuntaharrastuksia aloitetaan”, Saanijoki kertoo.

Tulokset julkaisi tiedelehti Neuropsychopharmacology heinäkuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla