Suomessa Audin omistajat äänesävät tavallista useammin Kokoomusta. Kuva: Kari Ylänne
Suomessa Audin omistajat äänesävät tavallista useammin Kokoomusta. Kuva: Kari Ylänne

Tutkijat osoittivat, että Google Street View’ssä näkyvistä autoista voi päätellä monia asioita naapurustosta. Suomessakin automerkki vihjaa puoluekannasta.

Autot tuntuvat kertovat meille asioita omistajistaan. Nyt myös tietokonealgoritmit päättelevät Googlen katunäkymissä esiintyvistä autoista muun muassa paikallisen väen poliittisen suuntauksen.

Stanfordin yliopiston tutkijoiden kehittämät algoritmit oppivat tunnistamaan autojen merkin, mallin, valmistusvuoden, hinnan, kunnon, muodon ja ulkokoristeet 50 miljoonasta Google Streetview’n kuvasta.

Kaikki kuvat olivat kahdestasadasta yhdysvaltalaisesta kaupungista, ja niissä näkyi kaikkiaan 22 miljoonaa yksittäistä autoa. Se on kahdeksan prosenttia maan autokannasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tietokoneohjelma yhdisti kuvat Yhdysvaltain kattavaan väestötietokantaan ja presidentinvaalien äänestystietoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lopulta algoritmi oppi päättelemään autoista suurella tarkkuudella alueen etnisen koostumuksen sekä asukkaiden tulotason, koulutuksen ja äänestyskäyttäytymisen. Kyse oli tarkimmillaan keskimäärin tuhannen asukkaan alueista.

Yhdysvaltalaisessa automaisemassa paljon puhuva on esimerkiksi jakauma tyypillisimpien, porrasperäisten henkilöautojen eli sedanien ja lava-autojen välillä.

Jos kaupungissa on enemmän henkilöautoja kuin lava-autoja, siellä äänestetään 88 prosentin todennäköisyydellä demokraatteja. Jos autoenemmistö menee toisin päin, kaupunki äänestää 82 prosentin todennäköisyydellä republikaaneja, tutkijat kirjoittavat Pnas-tiedelehdessä.

Aiempien tutkimusten mukaan aasialaistaustaiset ajavat muita todennäköisemmin aasialaismerkkisillä autoilla. Sen huomasi myös Stanfordin tutkijoiden algoritmi: hondat ja toyotat kertoivat vahvasti siitä, että alueella asuu aasialaistaustaisia ihmisiä.

Vanhojen amerikkalaisten automerkkien Chryslerin, Buickin ja Oldsmobilen läsnäolo kaduilla kertoi puolestaan afrikkalais-amerikkalaisesta asujaimistosta.

Eurooppalaisperäisestä väestä sitä vastoin kielivät avolava-autot, astonmartinit ja volkswagenit.

Myös Suomessa auton perusteella voi tehdä joitain päätelmiä omistajan puoluekannasta, mutta ei kovin tarkkoja.

”Kovin hyvää osumatarkkuutta ei pelkän merkin perusteella saada. Yleisimpiä automerkkejä on paljon, ja ne jakaantuvat tosi tasaisesti”, kertoo Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen.

Taloustutkimus kysyi jokin vuosi sitten ihmisiltä paitsi puoluekantaa myös siitä, minkä auton he hankkisivat, jos olisivat ostoaikeissa.

Kävi ilmi, että Audi ja BMW ennustavat kokoomuslaisuutta, kun taas Volvo korostuu jonkin verran RKP:n kannattajissa. Näiden merkkien ennustekyky perustuu siihen, että ne ovat kalliita.

”Kokoomuksen ja RKP:n äänestäjät ovat keskimäärin hyvätuloisempia.”

Hinta ratkaissee senkin, että vasemmistoliiton kannattajien alla on keskimääräistä useammin Fiat, Dacia tai Nissan.

”Lähes kaikki Fiatin mallit ovat aika halpoja. Dacialta ei löydy automallia, joka olisi yhtä kallis kuin halvin Bemari”, kertoo autoilun sosiologiasta kiinnostunut Rahkonen.

Keskustaan puolestaan viittaa Toyota, joka on Suomen yleisin automerkki. Sitä on erityisen paljon maaseudulla.

Taloustutkimuksen tutkimuksessa löytyi myös yhteys perussuomalaisten ja mersujen väliltä.

”Perussuomalaisten kannattajat suosivat keskimääräistä enemmän Mercedes Benziä. Ne voivat olla vanhempiakin mersuja. Mersut ovat äijäautoja”, Rahkonen luonnehtii.

Vihreitä äänestävät hipsterit ja boheemit porvarit eivät erotu niinkään merkillä.

”Hipsterit ajavat todennäköisemmin vanhemmilla autoilla. Jos heillä on auto, se ei todennäköisesti ole heille pyhä lehmä ja elämän keksipiste.”

Kaikenlaisia suomalaisia tuntuu kuitenkin yhdistävän uusi kansanauto Škoda.

”Ylimmän tulokymmenyksen ykkösauto on Škoda. Vaikka Škoda Superbin huippumalli voi maksaa yli 50000 euroa, se ei näytä kalliilta. Hyvätuloinenkin voi ostaa auton, joka ei liikaa huutele kalleudellaan.”

Rahkonen muistuttaa, että Suomessa tulo- ja luokkaerot ovat paljon pienemmät kuin Yhdysvalloissa. Siksi myöskään automerkki ei ennusta sosiaalista asemaa niin selkeästi kuin Atlantin takana.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5829

Jakob kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Rekkojen liukastusongelma / sirotin

">https://yle.fi/uutiset/3-9960971

Tuommosen sirottimen voisi tehdä automaattiseksi niin että jos auton hidastuvuus ei ole riittävä vaikka jarrua painetaan niin alkaisi sylkemään hiekkaa tielle. Jos rekoissa olisi ajonhallintajärjestelmä niin sekin voisi aktivoida hiekoituksen (eli jos meinaa lähteä kärry heittelehtimään tms.).[/quote]

Erinomainen idea. Ei luulis että lisäkustannuksia tulee kohtuuttomasti, jotta saisi tuollaisen edun. Mutta siinä siirtyisi vastuuta enemmän valmistajalle? Kokonaisuutena tietenkin järkevämpi; manuaalisuus voisi olla pelkkä lisä. Ehkä voisit jutella Kivilompolon kanssa, tai mikä hänen nimensä nyt olikaan.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5829

ID10T kirjoitti:
ksuomala kirjoitti:
Tuohon mitään tekoälyä tarvita. Jos ajaa ladalla niin on kommari ja täts it.

Tosin Vikernes on sen verran kova jätkä että sille ei uskaltaisi tosta aiheesta vittuilla.

Ladan maahantuonti loppui 5 vuotta sitten, eikä niitä käytettynäkään ole esim. oikotiellä kuin samainen 5 kappaletta myynnissä. Ei taida Suomen Lada-kanta riittää ihan kaikille kommareille?

Eiköhän ne korvata Skodalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla