Suomessa Audin omistajat äänesävät tavallista useammin Kokoomusta. Kuva: Kari Ylänne
Suomessa Audin omistajat äänesävät tavallista useammin Kokoomusta. Kuva: Kari Ylänne

Tutkijat osoittivat, että Google Street View’ssä näkyvistä autoista voi päätellä monia asioita naapurustosta. Suomessakin automerkki vihjaa puoluekannasta.

Autot tuntuvat kertovat meille asioita omistajistaan. Nyt myös tietokonealgoritmit päättelevät Googlen katunäkymissä esiintyvistä autoista muun muassa paikallisen väen poliittisen suuntauksen.

Stanfordin yliopiston tutkijoiden kehittämät algoritmit oppivat tunnistamaan autojen merkin, mallin, valmistusvuoden, hinnan, kunnon, muodon ja ulkokoristeet 50 miljoonasta Google Streetview’n kuvasta.

Kaikki kuvat olivat kahdestasadasta yhdysvaltalaisesta kaupungista, ja niissä näkyi kaikkiaan 22 miljoonaa yksittäistä autoa. Se on kahdeksan prosenttia maan autokannasta.

Tietokoneohjelma yhdisti kuvat Yhdysvaltain kattavaan väestötietokantaan ja presidentinvaalien äänestystietoihin.

Lopulta algoritmi oppi päättelemään autoista suurella tarkkuudella alueen etnisen koostumuksen sekä asukkaiden tulotason, koulutuksen ja äänestyskäyttäytymisen. Kyse oli tarkimmillaan keskimäärin tuhannen asukkaan alueista.

Yhdysvaltalaisessa automaisemassa paljon puhuva on esimerkiksi jakauma tyypillisimpien, porrasperäisten henkilöautojen eli sedanien ja lava-autojen välillä.

Jos kaupungissa on enemmän henkilöautoja kuin lava-autoja, siellä äänestetään 88 prosentin todennäköisyydellä demokraatteja. Jos autoenemmistö menee toisin päin, kaupunki äänestää 82 prosentin todennäköisyydellä republikaaneja, tutkijat kirjoittavat Pnas-tiedelehdessä.

Aiempien tutkimusten mukaan aasialaistaustaiset ajavat muita todennäköisemmin aasialaismerkkisillä autoilla. Sen huomasi myös Stanfordin tutkijoiden algoritmi: hondat ja toyotat kertoivat vahvasti siitä, että alueella asuu aasialaistaustaisia ihmisiä.

Vanhojen amerikkalaisten automerkkien Chryslerin, Buickin ja Oldsmobilen läsnäolo kaduilla kertoi puolestaan afrikkalais-amerikkalaisesta asujaimistosta.

Eurooppalaisperäisestä väestä sitä vastoin kielivät avolava-autot, astonmartinit ja volkswagenit.

Myös Suomessa auton perusteella voi tehdä joitain päätelmiä omistajan puoluekannasta, mutta ei kovin tarkkoja.

”Kovin hyvää osumatarkkuutta ei pelkän merkin perusteella saada. Yleisimpiä automerkkejä on paljon, ja ne jakaantuvat tosi tasaisesti”, kertoo Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen.

Taloustutkimus kysyi jokin vuosi sitten ihmisiltä paitsi puoluekantaa myös siitä, minkä auton he hankkisivat, jos olisivat ostoaikeissa.

Kävi ilmi, että Audi ja BMW ennustavat kokoomuslaisuutta, kun taas Volvo korostuu jonkin verran RKP:n kannattajissa. Näiden merkkien ennustekyky perustuu siihen, että ne ovat kalliita.

”Kokoomuksen ja RKP:n äänestäjät ovat keskimäärin hyvätuloisempia.”

Hinta ratkaissee senkin, että vasemmistoliiton kannattajien alla on keskimääräistä useammin Fiat, Dacia tai Nissan.

”Lähes kaikki Fiatin mallit ovat aika halpoja. Dacialta ei löydy automallia, joka olisi yhtä kallis kuin halvin Bemari”, kertoo autoilun sosiologiasta kiinnostunut Rahkonen.

Keskustaan puolestaan viittaa Toyota, joka on Suomen yleisin automerkki. Sitä on erityisen paljon maaseudulla.

Taloustutkimuksen tutkimuksessa löytyi myös yhteys perussuomalaisten ja mersujen väliltä.

”Perussuomalaisten kannattajat suosivat keskimääräistä enemmän Mercedes Benziä. Ne voivat olla vanhempiakin mersuja. Mersut ovat äijäautoja”, Rahkonen luonnehtii.

Vihreitä äänestävät hipsterit ja boheemit porvarit eivät erotu niinkään merkillä.

”Hipsterit ajavat todennäköisemmin vanhemmilla autoilla. Jos heillä on auto, se ei todennäköisesti ole heille pyhä lehmä ja elämän keksipiste.”

Kaikenlaisia suomalaisia tuntuu kuitenkin yhdistävän uusi kansanauto Škoda.

”Ylimmän tulokymmenyksen ykkösauto on Škoda. Vaikka Škoda Superbin huippumalli voi maksaa yli 50000 euroa, se ei näytä kalliilta. Hyvätuloinenkin voi ostaa auton, joka ei liikaa huutele kalleudellaan.”

Rahkonen muistuttaa, että Suomessa tulo- ja luokkaerot ovat paljon pienemmät kuin Yhdysvalloissa. Siksi myöskään automerkki ei ennusta sosiaalista asemaa niin selkeästi kuin Atlantin takana.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä2648
Liittynyt21.7.2017

Tekoäly päättelee kadun autoista poliittiset kannat

Jakob kirjoitti: Käyttäjä4499 kirjoitti: Rekkojen liukastusongelma / sirotin https://yle.fi/uutiset/3-9960971 Tuommosen sirottimen voisi tehdä automaattiseksi niin että jos auton hidastuvuus ei ole riittävä vaikka jarrua painetaan niin alkaisi sylkemään hiekkaa tielle. Jos rekoissa olisi ajonhallintajärjestelmä niin sekin voisi aktivoida hiekoituksen (eli jos meinaa lähteä kärry heittelehtimään tms.).[/quote] Erinomainen idea. Ei luulis että lisäkustannuksia tulee kohtuuttomasti, jotta saisi...
Lue kommentti
Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä2648
Liittynyt21.7.2017

Tekoäly päättelee kadun autoista poliittiset kannat

ID10T kirjoitti: ksuomala kirjoitti: Tuohon mitään tekoälyä tarvita. Jos ajaa ladalla niin on kommari ja täts it. Tosin Vikernes on sen verran kova jätkä että sille ei uskaltaisi tosta aiheesta vittuilla. Ladan maahantuonti loppui 5 vuotta sitten, eikä niitä käytettynäkään ole esim. oikotiellä kuin samainen 5 kappaletta myynnissä. Ei taida Suomen Lada-kanta riittää ihan kaikille kommareille? Eiköhän ne korvata Skodalla?
Lue kommentti

Kolmen ja puolen kuukauden kuuri sisälsi pahoinvointilääkettä, hormoneja ja rintojen pumppausta.

Transsukupuolinen 30-vuotias nainen syötti puolisonsa synnyttämää vauvaa pelkästään omalla rintamaidollaan kuusi viikkoa.

Merkkitapauksesta raportoivat endokrinologit Tamar Riesman ja Zil Goldstein Transgender Health -lehdessä. He työskentelevät Mount Sinainin transsukupuolisen lääketieteen keskuksessa New Yorkissa.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun lääketieteellisessä kirjallisuudessa kuvataan sitä, että sukupuolensa miehestä naiseksi vaihtanut on onnistunut imettämään. Tällaisesta on kyllä kiertänyt tarinoita internetissä, mutta niiden todenperäisyydestä ei ole varmuutta.

Nainen haki apua Riesmanilta ja Goldsteinilta, kun hänen hänen kumppaninsa oli yli viidennellä kuukaudella raskaana. Hän oli kiinnostunut rintaruokinnasta, vauvaa odottava puoliso ei.

Aiemmin potilas oli syönyt kuusi vuotta naiselliseksi muuttavia hormoneja, ja nämä hoidot olivat yhä meneillään. Mitään leikkauksia hänelle ei ollut tehty.

Maidon erittymiseen tähtäävä kuuri sisälsi kasvavia annoksia progesteronia ja estradiolia.

Tavallisesti synnyttäneiden naisten maidontuotantoa stimuloi aivolisäkkeen etulohkosta vapautuva hormoni nimeltä prolaktiini, mutta sitä ei ole saatavana synteettisenä valmisteena. Sen sijaan maitorauhasten herättämiseen kokeiltiin pahoinvointilääkettä nimeltä domperidoni.

On näet olemassa kertomuksia siitä, että tämä lääke vauhdittaisi maidontuotantoa. Yhdysvaltain Ruoka- ja lääkevirasto FDA on kuitenkin varoittanut, ettei sitä tulisi käyttää tuohon tarkoitukseen.

Samaan aikaan nainen käytti rintapumppua rintojen stimuloimiseen. Hoidon ansiosta hänelle kasvoivat lääketieteellisen määrittelyn mukaan normaaleilta naisen rinnoilta näyttävät rinnat.

Kuukaudessa niistä alkoi herua maitotippoja. Kolmen kuukauden kuurin jälkeen maitoa valui yhteensä 227 grammaa päivässä.

Kun vauva syntyi, nainen pystyi ruokkimaan vauvaa pelkästään rintamaidolla kuusi viikkoa. Sen ajan lääkäri varmisti, että pienokainen oli terve ja kehittyi normaalisti.

Tämän jälkeen vauva alkoi saada myös äidinmaidonvastiketta, koska rintamaito ei riittänyt. Nainen jatkaa imettämistä.

Se, että transnainen tuottaa maitoa, ei itse asiassa ole yllätys. Monet lääkärit ovat havainneet, että hormoniterapia johtaa rintojen kasvamiseen.

Ei ole mitään syytä, mikseivät tällaisten rintojen maitorauhaset toimisi kuten muillakin naisilla, sanoi transsukupuolisten hoitoon erikoistunut Joshua Safer Bostonin yliopistosta New Scientistille.

On epäselvää, missä määrin määrin lääke ja hormonit tukivat maidontuottoa.

”Pelkästään rintojen stimulaatio voisi riittää”, Safer totesi.

Jos hoito osoittautuu turvalliseksi ja tehokkaaksi, se voi auttaa myös naisia, joilla on vaikeuksia imetyksessä ja naisia, jotka adoptoivat vauvan.

Transnaisen rintamaitoa ei kuitenkaan ole tutkittu. Vielä ei tiedetä, onko sen koostumus sama kuin raskauden kokeneiden ja synnyttäneiden naisten maidon. Siitäkään ei ole aavistusta, miten uudella tavalla tuotettu maito vaikuttaa vauvaan pitkällä ajalla.

Siksi hoitoa ei vielä voi suositella kenellekään, vaikka se vaikuttaakin lupaavalta.

Puhdistusaineet, deodorantit, maalit ja muut haihtuvat kemikaalit lisäävät vaarallisia pienhiukkasia ja epäterveellistä alailmakehän otsonia.

Terveyttä vaarantaville ilmansaasteille on paljastunut yllättävä lähde: öljystä valmistetut kuluttajatuotteet saippuasta maaleihin.

Niistä haihtuvat yhdisteet lisäävät ulkoilmaan päästessään pienhiukkasten ja alailmakehän otsonin muodostusta jo yhtä paljon kuin autojen päästöt, paljasti Science-lehdessä julkaistu tutkimus.

Otsoni on hengitettynä epäterveellistä, ja ilman pienhiukkaset ovat teollisuusmaissa terveydelle kaikkein vahingollisin ympäristötekijä.

Pienhiukkaset kulkeutuvat hengitysilman mukana keuhkoihin ja pystyvät tunkeutumaan keuhkorakkuloihin, pienimmät jopa verenkiertoon. Ne aiheuttavat hengityselinsairauksia ja lisäävät esimerkiksi sydänkohtauksia ja aivoverenkierron häiriöitä.

Pienhiukkasten parhaiten tunnettu lähde on palaminen. Niitä tulee suoraan savupiipuista ja pakoputkista.

Lisäksi pienhiukkasia muodostuu ilmakehän kemiallisissa reaktioissa, joissa on mukana haihtuvia orgaanisia voc-yhdisteitä.

Voc-yhdisteitä haihtuu esimerkiksi sellaisista tuotteista kuin puhdistus- ja pesuaineista, printtereiden painomusteista, kosmetiikasta, maaleista, liimoista, pinnoitteista ja hyönteismyrkyistä. Niitä tulee ilmaan myös autojen pakokaasuista ja haihtuu bensiinistä.

Kuluttajatuotteiden merkitys saastelähteenä on yllättävän suuri siihen nähden, että 95 prosenttia öljyntuotannosta käytetään polttoaineisiin ja vain viisi prosenttia muihin tuotteisiin.

Muiden tuotteiden osuus on alkanut korostua sitä mukaa, kun liikenteen päästöt ovat merkittävästi vähentyneet.

”Autot ovat sata kertaa puhtaampia kuin 50 vuotta sitten”, sanoi tutkijaryhmän jäsen Jessica Gilman Yhdysvaltain meren- ja ilmakehän tutkimuslaitoksesta Noaasta Yhydsvaltain tiedeviikolla Austinissa.

Iso osa päästöistä tapahtuu sisätiloissa.

”Niillä voi olla merkittävä vaikutus, vaikka sitä ei ole aiemmin ymmärretty”, sanoi ryhmän toinen tutkija Christopher Cappa Californian yliopistosta Davisista.

Ilmiö näkyi sekä sisä- että ulkoilmasta tehdyissä mittauksissa, joita tutkijat tekivät Los Angelesissa.

Tutkijaryhmä yhdisti tutkimuksessaan teollisuuden tuotantotilastoja, yksityiskohtaista ilmakehän mittausdataa ja sisäilmatutkimuksia.

Tutkijat eivät vielä osanneet ottaa kantaa siihen, pitäisikö öljypohjaisten tuotteiden käyttöä tulosten perusteella vähentää ja mistä olisi paras luopua.

”Emme tiedä vielä. Olemme vasta tiedonhankinnan alkupisteessä”, sanoo Brian McDonald Coloradon yliopistosta Boulderista.

Helppoa haihtuvien kemikaalien hallinta ei ainakaan ole. Ne kuuluvat kehittyneissä maissa lähes jokaisen arkipäivään, ja niiden tehtävä on nimenomaan haihtua.

Puhdistusaineita ja deodorantteja ei ole tarkoitettu jäämään märäksi kelmuksi iholle tai pestävään pintaan.

”Yleensä hyvä pääsääntö on käyttää mahdollisimman vähän erilaisia kemikaaleja”, sanoi Cappa.