Go-pelin huippuihin kuuluva Lee Sedol (oik.) hävisi tekoälyohjelmalle Etelä-Korean Soulissa pidetyssä viisisosaisessa ottelussa. Kuva: Yonhap / Reuters
Go-pelin huippuihin kuuluva Lee Sedol (oik.) hävisi tekoälyohjelmalle Etelä-Korean Soulissa pidetyssä viisisosaisessa ottelussa. Kuva: Yonhap / Reuters

Ohjelman taitoja voi käyttää myös muuhun kuin pelaamiseen, esimerkiksi uusien lääkkeiden etsintään.

Tekoälyohjelma Alphago voitti go-ottelun tiistaina ihmistä vastaan Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa. Viisipelinen ottelu päättyi näin tekoälyn voittoon 4–1.

Lautapelinä gota on pidetty tietokoneohjelmille hyvin vaikeana. Nyt hakukoneyhtiö Googlen omistama Alphago kuitenkin todisti, että tekoäly voi voittaa ihmisen haastavassakin pelissä.

Ohjelman kehitti brittiläinen ohjelmistoyhtiö Deepmind ja sen parikymmentä ohjelmoijaa. Ryhmää veti cambridgeläinen neurotutkija Demis Hassabis. Hän uskoi ennen ottelua ohjelman voittoon.

Tekoälyn uhrina oli go-mestari ja ammattilainen Lee Sedol, jota pidetään yhtenä maailman kolmesta parhaasta go-pelaajasta.

Tekoälyn tutkijat uskovat, että ohjelman ”lahjakkuutta” voi soveltaa esimerkiksi uusien lääkkeiden etsinnässä, terveydenhoidossa, ilmaston mallinnuksessa tai kuvapankkien hauissa ja puheen tulkinnassa.

Go on yli 2 500 vuotta vanha lautapeli, jota pelataan yksivärisillä kivillä. Pelissä yritetään saartaa vastustajan nappulat.

Tutkijat sanovat, että peli vaatii huipulla intuitiota, jonkinlaista oivaltavaa syvää näkemystä. Sitä on pidetty perin inhimillisenä ominaisuutena. Ottelussa kone näytti osaavan intuition.

Lee johti asiantuntijoiden mukaan pelin viisi alussa, kun ohjelma Alphago teki ”amatöörimäisen” virheen. Mutta kone puski silti voittoon yli kolmituntisessa ottelussa.

Leestä tuli ottelun aikana, alun pettymyksen jälkeen, sankari Etelä-Koreassa. Hän sentään voitti tekoälyn kerran.

Lee on 33-vuotias go-nero, joka näytti tunteensa ottelun aikana, mutta osasi myös kehua koneen ominaisuuksia.

Peliä seurasi parhaimmillaan yli 160 miljoonaa aasialaista Etelä-Koreassa, Japanissa ja Kiinassa.

Soulin go-ottelua kommentoi myös shakin moninkertainen maailmanmestari Garri Kasparov. Vuonna 1997 toinen tekoäly eli tietokoneyhtiö IBM:n shakkiohjelma Deep Thought voitti hänet shakkiottelussa.

Jo silloin ottelua pidettiin ihmisen puolustuksena tekoälyä ja robotiikkaa vastaan.

Kasparov muistuttaa tuoreessa New Scientist -lehdessä, että konetta vastaan mestaripelaajan on muutettava pelitapaansa. Hänen on kaivettava esiin epänormaaleja ja outoja siirtoja. Näin hän yrittää hämätä koneen armottoman virheetöntä muistia ja logiikkaa.

Tämä sotkee huippupelaajan omaa ajattelua. Se uuvutti ainakin Kasparovin ottelussaan 1997 ja osaltaan johti niukkaan tappioon.

Kasparovin tappiosta on 12 vuotta. Nykyään tavallisen kannettavan tietokoneen shakkiohjelma voittaa kaikki maailman shakinpelaajat. Sama kohtalo odottaa myös maailman parhaita gon pelaajia, ennakoi Kasparov.