Kantasoluja tehdään näin: luovuttajasoluja kasvatetaan(1),kantasolugeenit viedään luovuttajasoluihin(2),soluja viljellään(3),osa soluista kehittyy iPS-soluiksi(4).

Aikuisen ihmisen soluista tehdyissä kantasoluissa havaittiin dna-muutoksia.

Helsingin Biomedicumin kantasolukeskuksen ja torontolaisen Samuel Lunenfeld –instituutin tutkijat löysivät useakykyisiksi kantasoluiksi (iPSC) ohjelmoiduista aikuisen ihmisen somaattisista soluista geneettisiä muutoksia.

Ilmeni, että iPS-soluista voi puuttua dna-pätkiä tai jotkin dna-osat voivat olla monistuneet. Erot paljastuivat, kun eri kehitysvaiheessa olevien iPS-solujen dna:ta verrattiin niiden emosoluihin. Poikkeavuuksia löytyi iPS-soluista enemmän kuin niiden alkuperäsoluissa tai alkiokantasoluissa. Tarkastelussa hyödynnettiin SNP-menetelmää.

"Analyysimme osoittaa, että nämä geneettiset muutokset ovat nimenomaan uudelleenohjelmoinnin aiheuttamia. Tämä herättää huolen siitä, ovatko iPSC-linjat viallisia", Andras Nagy Lunenfeldistä toteaa. "Havaitut mutaatiot voivat muuttaa kantasolujen ominaisuuksia, mikä taas vaikuttaa niiden mahdollisiin lääketieteellisiin sovelluksiin."

Uusien iPS-solujen kasvatus muutaman viikon ajan auttaa pääsemään eroon pahimmin mutatoituneista solulinjoista.

"Jotkin mutaatioista ovat hyödyllisiä soluille, joten ne saattavat selvitä myös pidennetystä kasvatuksesta", professori Timo Otonkoski Biomedicumista huomauttaa.

Kantasoluhoidoista toivotaan parannuskeinoa muun muassa selkäydinvaurioihin, Parkinsonin tautiin ja verkkokalvon rappeumaan. Tutkijoiden mukaan iPS-solulinjojen laatuvaatimuksiin pitää kuitenkin sisällyttää perinpohjainen genomianalyysi, jotta niiden normaalius uudelleenohjelmoinnin jälkeen varmistuu.

"Teknologioiden nopea kehitys tekee laaduntarkkailusta helpompaa tulevaisuudessa", Otonkoski sanoo.

Tutkimuksen julkaisi Nature. Samassa numerossa ilmestyi myös toinen uusi kansainvälinen tutkimus, joka raportoi iPSC-linjoissa havaituista mutaatioista.

Lue lisää Tiede-lehden artikkelista.