MIT:n kemistit ovat saaneet aikaan fotosynteesin periaatetta käyttävän edullisen aurinkokennon, joka voisi tuoda sähkön moniin koteihin köyhissä maissa.

Fotosynteesiä eli kasvien yhteyttämistä matkivia laitteita on kehitetty pitkään. Keinotekoisen yhteyttämisen on visioitu ratkaisevan jopa kaikki maailman energiaongelmat. Fotosynteesi on biokemiallinen prosessi, jossa kasvin vihersolut muuttavat hiilidioksidin ja veden hapeksi ja glukoosiksi auringon säteilyenergian avulla.

Ensimmäinen ”tekolehti” saatiin aikaan jo vuosikymmen sitten. Siitä ei kuitenkaan ollut käytännön energialähteeksi, koska siinä tarvittiin harvinaisia ja kalliita materiaaleja ja sen käyttöikä oli yksi päivä.

Nyt maineikkaan Massachusetts Institute of Technologyn eli MIT:n tutkijat ovat onnistuneet rakentamaan ensimmäistä kertaa edullisen tekolehden,  aurinkokennon, joka tuottaa sähköä auringon ja veden avulla.

”Käytännöllinen tekolehti on ollut vuosikymmenten ajan yksi tieteen suurimmista haaveista. Uskomme saaneemme sen aikaan. Tekolehden ominaisuudet ovat lupaavia. Niistä voisi tulla edullisia energialähteitä erityisesti köyhiin maihin”, sanoo MIT:n tutkimusryhmän johtaja Daniel Nocera.

Ulkoisesti tekolehti ei kasvin lehteä muistuta. Se on suunnilleen pelikortin kokoinen, mutta korttiakin litteämpi kapistus. Piin ja elektroniikan lisäksi se sisältää kemiallisia reaktioita kiihdyttäviä katalyyttejä. Kennon vallankumouksellisuus pohjautuu juuri näihin uusiin katalyytteihin, jotka ovat erittäin edullisia ja erittäin tehokkaita hajottamaan vettä.

Kenno upotetaan muutamaan litraan vettä. Auringonvalon avulla se pilkkoo veden vedyksi ja hapeksi, joista polttokenno tekee sähköä.

Noceran mukaan aurinkoisena päivänä yksi kenno tuottaisi riittävästi sähköä yhden perheen tarpeisiin vaikkapa Intian tai Afrikan köyhällä maaseudulla.

Tekolehden fotosynteesireaktio on peräti kymmenen kertaa niin tehokas kuin aidolla kasvinlehdellä, ja tutkijat uskovat pystyvänsä parantamaan sen tehokkuutta vieläkin paremmaksi.

MIT:n tekolehti esiteltiin Yhdysvaltain kemiallisen seuran järjestämillä kemian päivillä Anaheimissa.

Lue myös artikkelit Kasvi osaa yhteyttää, insinööri yrittää ja Näin fotosynteesi toimii Tiede-lehdestä 5/2007 sekä Uudet kennot kirivät Tiede-lehdestä 2/2007.