Suorakulmioksi printattu tekokudos kiertyi itsekseen rullalle, kun tekosolujen suolapitoisuus oli säädetty sopivasti. (Kuva: G. Villar, A.D. Graham, H. Bayley, Oxfordin yliopisto)

Nestekuplat saatiin tekemään yhteistyötä.

Solujen jäljittelyssä iso haaste on saada tekosolut toimimaan elävän kudoksen tavoin eli tekemään keskenään säädeltyä yhteistyötä. Tällaisen yhteistyökykyisen tekokudoksen onnistuivat nyt valmistamaan verisolujen kokoisista rasvapintaisista nestepisaroista brittiläisen Oxfordin yliopiston tutkijat. Tuloksen julkaisi Science-lehti.

Tekokudos rakennettiin 3D-tulostimella. Gabriel Villar työtovereineen printtasi kymmeniä tuhansia tekosoluja eli rasvapintaisia nestepisaroita haluamiinsa kolmiulotteisiin järjestyksiin. Tekokudos pysyi koossa, koska se tulostettiin vesiliuoksessa olevan öljyn sisään. Kun kudos oli valmis, pintaöljy ohennettiin imemällä kalvokerrokseksi. Tulos muistutti pehmeää kumia tai aivo- tai rasvakudosta.

Vesi kulki tekosolujen sisään ja sieltä ulos rasvapinnan läpi vapaasti, mutta muiden aineiden kulkemiseksi tekosolujen pintaan piti lisätä proteiineista koostuvia huokosia. Printtaamalla huokospintapisaroita sopiviin paikkoihin tekokudokseen saatiin reittejä, joiden kautta tekosolut viestivät keskenään.

Säätelyllä saatiin aikaan sellaisiakin muotoja, joita oli suoraan printtaamalla vaikea toteuttaa. Kun printattiin sopiviksi kerroksiksi pisaroita, joissa oli erilainen suolaväkevyys, tekokudos paikoin imi ympäröivästä nesteestä lisää vettä ja paikoin luovutti sitä, niin että kudoksen muoto printtaamisen jälkeen muuttui halutulla tavalla.

Tutkijat uskovat, että heidän luomuksestaan on moneksi. Se voidaan kytkeä osaksi eläviä kudoksia, sitä voidaan käyttää apuna rakennettaessa tekokudoksia oikeista soluista ja se voidaan saada matkimaan oikeaa elävää kudosta. Tekokudosta voisi tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi lääkkeiden annosteluun tai korjaamaan huonokuntoisia ihmiselimiä.

Intervallikuvatulla videolla näkyy, miten tekokudos printataan:

Video courtesy of Alexander Graham.