Telttakangas läpäisee luonnovaloa, joten auringonnousut ja -laskut määräävät telttailijan unirytmiä.
Telttakangas läpäisee luonnovaloa, joten auringonnousut ja -laskut määräävät telttailijan unirytmiä.

Viikon mittainen oleilu sähkövalojen ulottumissa auttaa iltavirkun parempaan unirytmiin.

Jos töihin tai kouluun herääminen tuntuu aamuisin nihkeältä, kannattaa harkita viikon mittaista telttaretkeä luonnon helmaan. Current Biologyssa julkaistussa tutkimuksessa huomattiin, että iltavirkkujen ihmisten unirytmi aikaistui kahdella tunnilla, kun he yöpyivät viikon teltassa.

Selitykseksi tutkijat tarjoavat sitä, että moderni elämäntapa sähkövaloineen saa sisäisen kellomme jätättämään parilla tunnilla. Pimeähormoni melatoniinin eritys laskee päivälukemiin vasta pari tuntia heräämisen jälkeen, minkä takia aamut sujuvat tokkuraisissa merkeissä.

Tutkimukseen osallistui kahdeksan iltavirkkua aikuista, joita tutkittiin sekä tavallisena arkiviikkona että viikon mittaisella telttaretkellä, jolla he saivat käyttää ainoastaan tulta ja taivaankappaleita valonlähteinään. Luonnonvalossa vietetyn viikon jälkeen he heräsivät ja saivat unenpäästä kiinni kaksi tuntia aikaisemmin kuin verrokkiviikkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijat muistuttavat, että uni-valve-rytmiään voi tervehdyttää ilman telttaretkeäkin. Päiväsaikaan kannattaa nauttia luonnonvalosta niin paljon kuin suinkin, esimerkiksi käymällä aamulenkillä, avaamalla kaihtimet ja lounastamalla ulkona. Illalla puolestaan tulee pärjätä mahdollisimman himmeällä valaistuksella ja sammuttaa televisio, tietokone ja muut näyttöpäätteet ajoissa, jotta niiden valo ei valvota puoleenyöhön saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla