Corbis RF

Stressi pistää etenkin allergikon immuunipuolustuksen koville.

Tentit käyvät paitsi hermoille, myös vastustuskyvylle. Etenkin allergikon immuunipuolustus joutuu koville, osoittaa Ruotsin Karoliinisen instituutin tutkimus.

Tutkijat kartoittivat tenttistressin vaikutuksia 41 lääketieteen opiskelijasta, joista 22 kärsi heinänuhasta tai astmasta. Stressihormonipitoisuuksia, immuunijärjestelmää sekä keuhkojen toimintaa mittailtiin sekä koekauden ulkopuolella että juuri ennen suurta tenttiä.

Ensimmäistä kertaa tutkijat pystyivät osoittamaan, että stressi lisää ihmisen immuunijärjestelmälle tärkeitä säätely-T-soluja rajusti. Säätely-T-solu on valkosolu, joka nimensä mukaisesti voimistaa tai vaimentaa muiden immuunisolujen toimintaa.

Tentin kynnyksellä kaikille opiskelijoille ilmestyi säätely-T-soluja runsaasti lisää, mutta vain allergikkojen veressä tulehdusta välittävien sytokiinien pitoisuus kipusi lähelle tulehdusarvoja. Terveissä opiskelijoissa arvot pysyivät normaaleina.

"Tämä viittaa siihen, että allergikkojen säätely-T-solut ovat epäkunnossa eivätkä kykene ehkäisemään tulehdusta", sanoo tutkimusta johtanut Mats Lekander.

Tutkimuksen julkaisi Clinical & Experimental Allergy.