Lihavuus on riski, vaikka aineenvaihdunta toimisi. Kuva: Tuomas Selänne

Lihavilla on enemmän sydän- ja verisuonivaivoja ja isompi riski kuolla kuin normaalipainoisilla.

Ruotsalaiset tutkijat huomasivat, että kaikkien lihavien ihmisten rasvasolujen geenit reagoivat insuliiniin poikkeavasti – myös sellaisten ylipainoisten, joiden aineenvaihdunnassa ei ole todettu mitään vikaa.

Terveysvalistuksessa korostettiin pitkään sitä, että ylipaino on pahasta. 1990-luvun lopulla näkemys kyseenalaistettiin, kun tutkimuksissa kävi ilmi, ettei jokaisen lihavan ihmisen sydämessä tai aineenvaihdunnassa näy epäterveitä muutoksia.

Noin joka kolmannen ylipainoisen elimistö reagoi normaalisti esimerkiksi insuliiniin, vaikka juuri tämä vaste yleensä takkuaa lihavilla ja alustaa siten diabetesta.

Kukaan ei osaa kuitenkaan määritellä “terveen lihavuuden” rajoja.

Viime vuosina on herännyt epäilys, onko sellaista edes. Annals of Internal Medicine -lehdessä julkaistu katsaustutkimus ja meta-analyysi tuli muun muassa tulokseen, ettei minkään sortin pulskuus ole terveellistä.

Lihavilla on enemmän sydän- ja verisuonivaivoja ja isompi riski kuolla kuin normaalipainoisilla riippumatta siitä, onko aineenvaihdunnan häiriöistä merkkejä vai ei.

Nyt ruotsalaistutkijat saivat lisää tukea tälle näkemykselle, jonka mukaan terve lihavuus on pelkkä myytti.

Karoliinisen instituutin tutkijat ottivat rasvakudosnäytteitä 50 lihavalta ihmiseltä. Heistä 21:n sokeriaineenvaihdunta toimi verinäytteiden perusteella suurin piirtein niin kuin pitääkin ja 29 osoittautui insuliiniresistenteiksi.

Verrokkinäytteet napattiin 15 terveeltä henkilöltä, jotka olivat olleet ikänsä normaalipainoisia.

Tutkijoiden hämmästykseksi lihavien rasvasolut eivät geenitasolla eronneet toisistaan, kun ne reagoivat insuliiniin. Geenien toiminnan säätelyssä ilmeni lähes identtisiä poikkeamia normaalipainoisten soluihin verrattuna.

Sydän- ja verisuonitautien tunnetut riskitekijät, kuten vyötärön ja lantion suhde, syke tai verenpaine, eivät vaikuttaneet geenien toimintaan, mutta lihavuus vaikutti.

”Näyttää siltä, että lihavuus itsessään selittää muutoksia geenien toiminnassa”, tutkijaryhmään kuulunut Mikael Rydén kiteyttää tiedotteessa.

”Koska se säätää näin suuresti geenien toimintaa rasvakudoksessa, meidän pitäisi keskittyä lihavuuden ehkäisemiseen”, hän esittää.

Tutkijat huomauttavat analysoineensa vain ihon alla sijaitsevan valkean rasvakudoksen geenejä. Muun tyyppistä tai muualla elimistössä sijaitsevaa rasvaa he eivät tässä tutkimuksessa tarkastelleet.

Kunnes asia varmistuu, on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että insuliinille edelleen herkät mutta lihavat ihmiset eivät ehkä olekaan metabolisesti niin terveitä kuin on kuviteltu, Rydén toteaa.

He saattavat tarvita muutoksia elintapoihinsa, jotta säästyisivät sydän- ja verenkiertohäiriöiltä.” Tutkimuksen julkaisi Cell Reports.

Itse tekisin ennemminkin sen johtopäätöksen, että se sama tekijä, mikä saa ihmisen lihomaan, muuttaa myös tuota geenien toimintaa, jättäen lihavuuden edelleenkin vain oireeksi. Onko sumopainijoille satuttu suorittamaan samaa tutkimusta? Haluaisin nähdä vielä vertailuna rasvasolujen geenitoiminnan sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat lihoneet pelkällä sitkeällä määrätietoisella ylensyömisellä tarkoituksenaan nimenomaan massan kasvattaminen, ei niinkään tarpeisiin ahmiminen. Ties vaikka löytyisi jotain yllättävää?

Emppulina kirjoitti:
Tutkimuksessa vaan ei puhuttu ylipainoisista, vain niistä, joiden BMI (eli painoindeksi) on yli 30 - eli tosissaan lihavista.

Mielenkiintoista, että tiedelehtikin - jonka toimittajien luulisi osaavan lukea lähteitään - sortuu tällaisiin virheisiin uutisissaan. Olen tullut siihen tulokseen, että aina kun uutinen vähänkään epäilyttää, kannattaa tarkistaa lähteet.

Ainakin Duodecim mukaan yli BMI 30 on Merkittävä lihavuus, kun taas ylipaino on BMI 25-30. Voisitte korjata sekä uutisen, että sen otsikoinnin, kiitos.

Kyllä sekä lievästi, että vaikeasti että sairalloisestikin ylipainoiset ovat ylipainoisia.  Sitä vastoin tuo artikkelin teksti "Lisäksi kaikki ylipainoiset koehenkilöt olivat jonossa mahalaukun ohitusleikkaukseen, joten saattaa olla, että tulokset pätevät vain vaikeasti lihaviin." on harhaanjohtav(mpi), sillä käsittääkseni ohitusleikkauksiin otetaan vain sairaalloisesti lihavia, ei niitä, jotka määritellään vaikeasti lihaviski. Tai sitten tässä(kin) on vain termistön käytössä horjuvuutta, onhan toki sairalloinen lihavuus myös vaikeaa lihavuutta.