Älyllisissä tehtävissä testosteronista on haittaa. Kuvassa luetaan pääsykokeisiin. Kuva: Minna Annola

Testosteronia saaneet miehet tukeutuivat intuitioon harkinnan sijaan.

Testosteroni haittaa älyllisten kompatehtävien ratkaisemista, selvisi suurimassa ihmisille koskaan tehdyssä testosteronikokeessa.

Hormoni on aiemmin yhdistetty aggressiivisuuteen ja heikkoon itsehillintään. Nyt selvisi, että se haittaa päättelyäkin.

Lähes 250 miestä osallistui kokeisiin, joissa toiset sivelivät itseensä yhden kymmenen gramman annoksen prosentin vahvuista testosteronigeeliä ja toiset lumegeeliä. Kun hormonitasot olivat todetusti nousseet koholle, miehet pääsivät tekemään harkintakykyä mittaavia testejä.

Kokeet olivat nämä:

Maila ja pallo maksavat yhteensä 1,10 euroa. Maila maksaa 1,00 euroa enemmän kuin pallo. Paljonko pallo maksaa?

Jos 5 konetta valmistaa 5:ssä minuutissa 5 vempainta, kuinka kauan kestää 100:lta koneelta valmistaa 100 vempainta?

Järvessä on laikku lumpeita. Joka päivä laikku kasvaa kooltaan kaksinkertaiseksi. Jos koko järven peittymiseen kuluu 48 päivää, kuinka kauan menee siihen, että lumpeet peittävät puolet järvestä?

Jokaisessa tehtävässä ensimmäinen mieleen tuleva vastaus näyttää ilmeiseltä, mutta on väärä. Ensimmäisessä pulmassa vastaa herkästi vaistomaisesti 0,10 euroa. Oikea vastaus on kuitenkin 0,05 euroa, mutta vastausta pitää vähän pohtia, ennen kuin sen hoksaa.

Testosteroniannoksen saaneet miehet vastasivat useammin väärin kuin verrokit, joiden hormonitasoa ei ollut kohotettu. Eroa ei ollut pelkästään matemaattisissa tehtävissä, jotka eivät sisältäneet intuitiota harhaanjohtavaa jujua.

Testosteroni esti miehiä torjumasta mielessään ensimmäistä yllykettä ja korjaamasta sitä harkintaansa käyttäen. Liioitellusti siis miehet siis pitivät härkäpäisesti kiinni ensimmäisestä ajatuksesta, joka heidän päähänsä juolahti. Tällainen hormonin lisäämä tukeutuminen intuitioon voi parantaa toimintakykyä joissain tilanteissa, mutta se on haitaksi silloin, kun pitäisi käyttää harkintaa.

Hyötyä impulsiivisuudesta on eläintutkimusten mukaan silloin, kun taistellaan naaraan suosiosta ja tehdään jälkeläisiä.

Kahden jälkimmäisen pulmatehtävän oikeat vastaukset muuten ovat viisi minuuttia ja 47.

Tutkimus on hyväksytty julkaistavaksi Psychological Science -lehdessä. Toistaiseksi se on luettavissa Researchgate-palvelussa.

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.