Kohta kaksi vuosikymmentä tietokonepelaajia kiehtonut Tetris on todistettavasti vaikea peli, Massachusettsin teknisessä korkeakoulussa MIT:ssä tehty matemaattinen selvitys osoittaa. Kolmen matemaatikon Tetris-raportti on julkaistu

Kohta kaksi vuosikymmentä tietokonepelaajia kiehtonut Tetris on todistettavasti vaikea peli, Massachusettsin teknisessä korkeakoulussa MIT:ssä tehty matemaattinen selvitys osoittaa. Kolmen matemaatikon Tetris-raportti on julkaistu Nature-tiedelehdessä.

Pelin vaikeutta mitattiin sillä, minkä tyyppinen laskentamenetelmä tarvittaisiin, jotta kone kykenisi pelaamaan Tetristä. Matemaatikot osoittivat, että Tetris muodostaa NP-täydellisen ongelman. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että mitä pidemmälle yritetään laskea, sitä kiivaammin kasvaa tarvittavien laskutoimitusten määrä. NP-täydellisiin kuuluu mm. kauppamatkustajan ongelma eli lyhimmän reitin etsiminen eri kohteiden välillä: se onnistuu, jos kohteita on kymmenen, sillä vaihtoehtoisia reittejä on silloin vajaat neljä miljoonaa, mutta jo kaksikymmentä kohdetta antaa yli kaksi miljoonaa biljoonaa vaihtoehtoa.

MIT:n matemaatikot päättelevät, ettei Tetriksen pelaamiseen voida laatia tietokoneohjelmaa, joka päihittäisi taitavan ihmispelaajan. Ohjelman ainoa etu olisi oikeastaan siinä, ettei se rupea tiukoissakaan paikoissa hosumaan. Juuri Tetriksen ennakoimattomuus kiehtonee pelaajapolvia toisensa jälkeen, matemaatikot arvelevat: Tetris ei ole pelkkää ajankulua vaan älyllinen haaste!



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla