Tiede-lehden toimitus toivottaa hyvää uutta vuotta! Kuva: Tuomas Selänne

Syyskauden luetuin uutinen kertoi, miten psyykenlääkkeet kulkeutuvat kaloihin. Myös nosebovaikutus, ihmisen jatkuva evoluutio ja Kheopsin outo onkalo kiinnostivat.

1. Kalojen aivoissa muhii masennuslääkecocktail

Yhdysvaltalaiset tutkijat löysivät kymmenestä kalalajista suuria jäämiä psyykenlääkkeitä.

2. Nosebovaikutus meni selkäytimeen

Kipuherkkyys kasvoi pelkästä luulosta, että lääke nostaa sitä. Kipureaktio paljastui jopa aivoista ja selkäytimestä.

3. Ihmisen evoluutio jatkuu yhä

Ihmiskunnasta vähenevät muun muassa tupakoinnille altistavat geenit.

4. Kosmiset säteet paljastivat pyramidista piilo-onkalon

Kheopsin suuresta pyramidista löytyi 30 metriä pitkä, aiemmin tuntematon tila kosmisten säteiden avulla.

5. Maata voi uhata valtava aurinkomyrsky

Harvardin tutkijat varoittavat tuhoisan aurinkomyrskyn tulosta.

6. Jo lievempikin kännääminen voi rappeuttaa aivoja

Kosteaa opiskelijaelämää viettäneiden aivoissa näkyi samanlaisia muutoksia kuin kroonisilla alkoholisteilla.

7. Sokeriteollisuus pimitti tutkimustuloksia

Sokeriteollisuuden tutkimussäätiö hautasi tutkimuksen, joka uhkasi osoittaa sokerin yhteyden sydäntauteihin ja syöpään.

8. Miesten testosteronitaso romahtaa avioliiton myötä

Avioelämä alentaa miehen testosteronin määrää ja avioero näyttäisi lisäävän sitä.

9. Dinosauruksen fossiili löytyi lähes kokonaisena

”Jos siristät silmiäsi, voit melkein ajatella dinosauruksen nukkuvan”, kuvaa tutkija.

10. Voimakas radiopurske herätti uumoilut avaruuden älystä

Fyysikot spekuloivat, josko valtavaa energiaa puhkuva radiopurske olisi valovuosien takaisen lähettimen aikaansaannos.

Tiede-lehden toimitus toivottaa hyvää uutta vuotta!

Päivittäiset tiedeuutiset palaavat 8.1.

Kukko kiekuu yhtä kovaa kuin lentoon lähtevä lentokone.

Miksi kukko ei kuuroudu, ihmettelivät eläintieteilijä Raf Claes Antwerpenin yliopistosta Belgiasta ja hänen kollegansa. He äänittivät kieuntaa lintujen ulkokorvan aukon viereen kiinnitetyillä nauhureilla ja saivat tulokseksi hämmästyttäviä lukuja.

Kun kukko kiekaisee kunnolla, ääni on niin voimakas, että voisi viedä kuulon liian lähellä seisovalta hoitajalta. Huuto kestää vain yhdestä kahteen sekuntia, mutta raikaa kurkusta keskimäärin yli 130 desibelin voimalla.

Äänenpaine vastaa sitä, että ihminen seisoisi 15 metrin päässä lentoon nousevasta suihkukoneesta.

Kokeen ennätysyksilö rääkäisi peräti 143 desibeliä. Yhtä kova meteli vallitsee lentotukialuksella, keskellä lähtevien ja laskeutuvien koneiden ärjyntää.

Ihminen voi turvallisesti oleskella kahdeksan tuntia 85 desibelin melussa, alle 15 minuuttia sadassa desibelissa ja vähimmillään vain alle sekunnin yli 130 desibelissa, tutkijat kirjoittavat Zoology-lehdessä. Kuuroutuminen johtuu siitä, että sisäkorvan karvasolut vahingoittuvat tai tuhoutuvat.

Claesin ryhmä otti kerroskuvausmenetelmällä kolmiulotteisia röntgenkuvia kukkojen kalloista. Niistä paljastui, miksi kukon kuulo säilyy. Kun sen nokka on ammottaa avoimimmillaan, neljäsosa sen korvakanavasta sulkeutuu täysin ja pehmeä kudos peittää puolet tärykalvosta.

Kukko siis kuulee oman huutonsa vahvasti vaimennettuna.

Kiekumisen voima vaimenee merkittävästi, kun etäisyys kasvaa vain puolellakin metrillä. Tämän ansiosta kukko tuskin vahingoittaa kanojenkaan kuuloa. Mutta jos näin kävisi, kanat toipuisivat. Toisin kuin nisäkkäillä, linnuilla sisäkorvan karvasolujen karvat voivat ainakin jonkin verran uusiutua.

Myös kanoilla korvakäytävä kapeutuu hieman nokan auetessa. Aiemman tutkimuksen mukaan kanojen varoitusäänet kaikuvat metrin päästä mitattuina vain 76 desibelin voimalla.

Ruiske voisi auttaa verkkokalvon rappeumaa sairastavia potilaita.

Ranskalainen GenSight-yritys aikoo kokeilla kunnianhimoista hoitokeinoa verkkokalvorappeumaan. Se perustuu optogenetiikkaan ja geeniterapiaan.

Menetelmällä muunneltaisiin ihmisen silmästä tiettyjä soluja sellaisiksi, että ne alkavat aistia valoa. Tähän tarvittava geeni otetaan levästä.

Verkkokalvon rappeuma on perinnöllinen ja melko yleinen sairaus, jossa silmän valoa aistivat solut rappeutuvat ja kuolevat. Verkkokalvon rappeuma supistaa ja sumentaa näkökenttää hiljalleen ja voi johtaa lopulta sokeutumiseen.

Tutkijat ovat värvänneet Britanniassa 12 koehenkilöä kokeilemaan uutta hoitoa, joka voisi säilyttää heillä ainakin jonkinlaiset näön rippeet.

Taudissa tuhoutuvien valoherkkien solujen lisäksi silmässä on myös soluja, jotka normaalisti eivät aisti valoa. Hoidon tarkoitus on muuttaa nämä solut valoa aistiviksi. Niillä potilas voisi nähdä ainakin tiettyjä valon aallonpituuksia.

Ajatus on, että muokatut solut voisivat kompensoida muiden solujen katoa ainakin osittain.

Levä on yksisoluinen eliö, joka pystyy erään geeninsä avulla aistimaan valoa. Geeni voidaan siirtää ihmisen silmään, jossa se muokkaa silmän soluja.

Kukin koehenkilö saa yhden ruiskeen toiseen silmään. Tätä ei ole aiemmin yritetty ihmisillä. Apinoilla ja hiirillä tehdyt kokeet kuitenkin viittaavat siihen, että geeniruiske on saanut eläinten silmän solut aistimaan punaista valoa.

Pelkän pitkäaaltoisen, punaisen valon aistiminen ei vielä tee näkökyvystä kovin ihmeellistä. Tutkijat toivovat, että se silti auttaisi näkönsä menettäviä havaitsemaan ainakin isoja kohteita ja muita ihmisiä.

Koehenkilöt saavat myös kameroilla varustetut erikoislasit, jotka muuntavat muita valon aallonpituuksia punaisiksi. Näin he saisivat heikkolaatuisen mustavalkonäön.

Myös yhdysvaltalaisella RetroSense Therapeutics -yrityksellä on käynnissä vastaava koe. Tässä kokeessa tosin siirrettävä geeni saa silmän hermosolut aistimaan sinistä, ei punaista valoa.

Näkö yritetään palauttaa levän geenillä