Tiede-lehden nettisivujen koko vuoden 2011 luetuin juttu oli uutinen kannabiksen vaikutusmekanismin löytymisestä.

TIEDE-LEHDEN SUOSITUIMMAT NETTIUUTISET VUONNA 2011

Klikkaamalla otsikkoa voit lukea koko uutisen.

1. Kannabiksen vaikutusmekanismi selvisi

Tutkijat ovat onnistuneet selvittämään, miten marihuanan ja muiden kannabistuotteiden vaikutus käyttäjän tunnetiloihin syntyy aivoissa.

2. Kaljatölkki on paras kylmäpatruuna

Kun tavoitteena on liikuteltava kylmäjärjestelmä, on säästettävä joka grammasta. Juotavat voi pitää viileinä myös kuljettamatta grammaakaan kylmävaraajia.

3. Vedenpinta ei ole täysin märkä

Valtaosassa Maan pintaa vesi ja ilma kohtaavat, mutta millainen raja oikein on? Naturessa julkaistu tutkimus osoitti, että tuolla rajalla vesimolekyylit harottavat kaasumaisen ja nestemäisen olomuodon välillä.

4. Nähty elokuva luettiin aivoista

Kalifornian Berkeleyn yliopiston tutkijat onnistuivat toiminnallisen aivokuvannuksen ja tietokoneohjelman avulla toistamaan, mitä ihminen oli aiemmin nähnyt – testitapauksessa Hollywood-elokuvan trailereita.

5. Maan syvyyksistä löytyi matoja

Syvältä maan pinnan alta löytyneet sukkulamadot kielivät, että biosfäärin pohjalla on luultua monimuotoisempaa elämää.

6. Schrödingerin kissat siirtyivät teleportaatiolla

Kvanttitietokone on jälleen hiukan lähempänä, kun kaukosiirrossa onnistuttiin säilyttämään valon aaltopaketin Schrödingerin kissoiksi kutsutut kvanttitilat ensimmäistä kertaa.

7. Tiesitkö tämän hyttysistä? 13 tieteen faktaa

Kohta pistää! Pistä vastaan! 13 kohdan pikakurssimme kertoo, mitä hyttysistä ja hyökkäysten torjunnasta tiedetään.

8. Antimateria pysyy varastossa jo päiviä

Kalifornian yliopiston fysiikan professori Clifford Surko paljasti Yhdysvaltain tiedeviikoilla rakentavansa tutkimusryhmineen varastoa, joka pystyy säilömään tuhansia miljardeja positroneja useiden päivien ajaksi.

9. Sukupuoliherpes tarttuu salakavalasti

Sukupuoliherpes voi tarttua seksikumppanilta, vaikka tämä olisi täysin oireeton, tutkimus varmistaa.

10. Ihmisen evoluutio etenee

Väitteet, että kulttuurin ja teknologian kehitys on vähentänyt luonnonvalinnan voimaa, ovat tuoreen tutkimuksen mukaan vailla pohjaa. Ihmisten evoluutio jatkuu ja geneettiset muutokset ovat mahdollisia kahden sukupolven välillä.