Antimateriaa, tinnitusta, maan matoja... Tiede.fi tarjosi vuoden alkupuoliskon aikana 172 ajankohtaista tiedeuutista. Eniten kiinnosti kannabiksen vaikutusmekanismi.

TIEDE-lehden 10 suosituinta nettiuutista kevätkaudella 2011

Klikkaamalla otsikkoa näet koko uutisen.

1.Kannabiksen vaikutusmekanismi selvisi

Tutkijat ovat onnistuneet selvittämään, miten marihuanan ja muiden kannabistuotteiden vaikutus käyttäjän tunnetiloihin syntyy aivoissa.

2. Vedenpinta ei ole täysin märkä

Valtaosassa Maan pintaa vesi ja ilma kohtaavat, mutta millainen raja oikein on? Naturessa julkaistu tutkimus osoitti, että tuolla rajalla vesimolekyylit harottavat kaasumaisen ja nestemäisen olomuodon välillä.

3. Maan syvyyksistä löytyi matoja

Syvältä maan pinnan alta löytyneet sukkulamadot kielivät, että biosfäärin pohjalla on luultua monimuotoisempaa elämää.

4. Schrödingerin kissat siirtyivät teleportaatiolla

Kvanttitietokone on jälleen hiukan lähempänä, kun kaukosiirrossa onnistuttiin säilyttämään valon aaltopaketin Schrödingerin kissoiksi kutsutut kvanttitilat ensimmäistä kertaa.

5. Antimateria pysyy varastossa jo päiviä

Kalifornian yliopiston fysiikan professori Clifford Surko paljasti Yhdysvaltain tiedeviikoilla rakentavansa tutkimusryhmineen varastoa, joka pystyy säilömään tuhansia miljardeja positroneja useiden päivien ajaksi.

6. Sukupuoliherpes tarttuu salakavalasti

Sukupuoliherpes voi tarttua seksikumppanilta, vaikka tämä olisi täysin oireeton, tutkimus varmistaa.

7. Hubble zoomasi outoon kaasuun

Vihreänä hehkuva Hanny's voorwerp -kohde on hämmentänyt tähtitieteilijöitä löytymisestään lähtien 2007. Kummallista kaasua valaisee kvasaari, joka sammui noin 200 000 vuotta sitten.
Nyt Hubblen kamerat kuvasivat kaasupilven kiehkuroita.

8. Kevytlimututkimuksesta nousi iso kohu

Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan kevytlimujen runsas käyttö lisää selvästi erilaisten verisuonitautien riskiä. Kevyt- eli dieettilimonadeissa on sokerin sijasta makeutusaineita.

9. Tinnitus on muutakin kuin kuulon häiriö

Tinnitus eli korvien soiminen vaikuttaisi olevan seurausta aivojen epäonnistuneesta yrityksestä suojata ihmistä liiallisilta kuuloärsykkeiltä, väittävät Georgetownin yliopiston tutkijat Neuron-lehdessä.

10. Uusi piin korvaaja löytyi elektroniikkaan

Tulevaisuuden mikrosirut saatetaan valmistaa piin sijasta molybdeniitistä.

Lue lisää: tiede.fi/uutiset

Lähde: Google Analytics, tiede.fi-sivuston luetuimmat uutiset ajalla 1.1.-19.6.2011

Tiede.fi-sivuston päivittäiset tiedeuutiset palaavat kesätauolta 1. elokuuta.