Tietojenkäsittelijä Hany Farid on kehittänyt ohjelmiston, joka erottaa taiteilijoiden ”käsialan” toisistaan matemaattisesti. Dartmouthin yliopistossa Hanoverissä työskentelevän Faridin ohjelmisto perustuu siihen, ettei kukaan käytä pensseliä tai kynää ...

Tietojenkäsittelijä Hany Farid on kehittänyt ohjelmiston, joka erottaa taiteilijoiden ”käsialan” toisistaan matemaattisesti. Dartmouthin yliopistossa Hanoverissä työskentelevän Faridin ohjelmisto perustuu siihen, ettei kukaan käytä pensseliä tai kynää täysin samalla tavalla. Väärentäjä tai kopioija voi toki oppia matkimaan taiteilijan tyyliä, muttei pensselin vetoa.

Käytännössä esimerkiksi väärennös paljastuu skannaamalla teos tietokoneeseen. Ohjelmisto tutkii skannatun työn yksittäisiä vetoja tai piirtoja ns. Wavelet-muunnoksella. Muunnoksessa työ esitetään pysty- vaaka- ja poikkiviivoista muodostuvana viidakkona.

Ohjelmisto laskee viivojen matemaattisesta jakautumasta joukon kuvalle ominaisia tunnuslukuja. Nämä tunnusluvut ovat ikään kuin koordinaatteja, jotka määrittävät moniulotteisen avaruuden paikan. Saman taiteilijan töiden tunnusluvut kuvaavat lähekkäisiä avaruuden paikkoja.

Ohjelmaa on ehditty testata jo moneen otteeseen. Sillä tutkittiin esimerkiksi 13 tunnetun renessanssimestarin Pieter Bruegelin työtä. Kahdeksan aidon Bruegelin tunnusluvut olivat lähellä toisiaan. Sen sijaan väärennösten tunnusluvut viittasivat kaukaisempaan avaruuden paikkaan.

Faridin ohjelmisto huomasi myös saman kuin taiteen ja historian asiantuntijat: Madonnaa esittävää maalausta, jonka tekijä on renesanssimaalari Pietro Perugino, on työstänyt ainakin neljä eri taiteilijaa – oletettavasti he olivat Peruginon oppilaita. "Näemme matemaattisesti yksityiskohtia, joita ihmissilmä ei erota. Siksi odotamme uuden menetelmämme osoittautuvan käyttökelpoiseksi", sanoo Farid Naturen verkkouutisessa. Itse menetelmä julkaistiin Proceedings of the National Academy of Sciences -lehdessä.