Pelaajan mielihyvä kasvaa sitä mukaa, mitä kauempana pelirooli on normaaliminästä. 

Mikä tietokonepeleissä on niin hauskaa, että ihmiset käyttävät niihin kolme miljardia tuntia viikossa? Erilaisten ihanneroolien kokeilu, vastaa Pscychological Sciencessa julkaistava tutkimus.

"Peli on hauskempaa silloin, kun saa tilaisuuden olla ja käyttäytyä kuin oma ihanneminä", selittää Andy Przybylski Essexin yliopistosta.

Tutkimukseen osallistui satoja satunnaisesti pelaavia sekä tuhat aktiiviharrastajaa. He pelasivat erilasia pelejä Simsistä World of Warcraftiin, minkä jälkeen heiltä kysyttiin tuntemuksia ja ihannehahmojensa ominaisuuksia.

Tutkijat havaitsivat, että uuden identiteetin – oli se sitten toista sukupuolta, roisto tai sankari - omaksuminen sai pelaajat pitämään enemmän itsestään ja tuntemaan vähemmän kielteisyyttä.

Nautinto pelaamisesta näytti olevan suurimmillaan, kun todellisen minän ja ihanneminän välillä oli vähiten yhtäläisyyksiä.

"Kun henkilö haluaa tuntea olevansa ulospäin suuntautuneempi ja pelaa tällaisella hahmolla, tämä tekee hänestä pelatessa tyytyväisemmän itseensä", Przybylski selittää. "Ihmiset eivät niinkään pakene itseään vaan kulkevat kohti ihanteitaan."