Tinnituksesta kärsivien potilaiden aivot yrittävät korjata itseään, mutta huonolla menestyksellä.

Tinnitus eli korvien soiminen vaikuttaisi olevan seurausta aivojen epäonnistuneesta yrityksestä suojata ihmistä liiallisilta kuuloärsykkeiltä, väittävät Georgetownin yliopiston tutkijat Neuron-lehdessä. Sama prosessi voi olla kroonisen kivun ja muiden aistihäiriöiden taustalla.

Tutkijat sanovat, että äänen puuttuminen tietyiltä äänenkorkeuksilta ikääntymisen tai melualtistuksen takia voi pakottaa aivot tuottamaan ääniä paikatakseen sitä, mikä puuttuu.

Mutta kun aivojen tunteita käsittelevä limbinen järjestelmä epäonnistuu pysäyttämään näiden äänten kulun tietoisen kuulokäsittelyn alueelle, on seurauksena tinnitus.

"Uskomme, että limbisen ja kuulojärjestelmän verkostojen säätelyhäiriö on tinnituksen ytimessä", tutkimusryhmää vetänyt Josef Rauschecker sanoi. "Tinnituksen kunnollinen ymmärtäminen ja kunnollinen hoito voi olla mahdollista, kunhan ymmärrämme yksityiskohtaisesti tämän säätelyhäiriön perustan."

Georgetownin tutkijat ottivat magneettikuvia 22 vapaaehtoisesta, joista puolella oli diagnosoitu krooninen tinnitus. He havaitsivat, että erityisesti aivojen mielihyväkeskus nucleus accumbens osoitti hyperaktiivisuutta äänenkorkeuksille, jotka tinnituspotilaat olivat menettäneet.

Toimintahäiriöiden samoilla alueilla on aiemminkin arveltu liittyvän muun muassa krooniseen kipuun. Näissä häiriöissä voi olla kyse kyvyttömyydestä sammuttaa tarpeettomia aistisignaaleja, Rauschecker sanoi.