Kuva: Esa.

Cassini-luotaimen Saturnukseen kuljettama Huygens–sondi hätkähdyttää tuoreilla mittaustuloksillaan. Ne kertovat, että Saturnuksen kuu Titan muistuttaa primitiivistä Maata. Sillä on oma sääjärjestelmä ja se on geologisesti aktiivinen.

Cassini-luotaimen Saturnukseen kuljettama Huygens–sondi hätkähdyttää tuoreilla mittaustuloksillaan. Ne kertovat, että Saturnuksen kuu Titan muistuttaa primitiivistä Maata. Sillä on sääjärjestelmä ja se on geologisesti aktiivinen. Mitään eloperäiseen viittaavaa ei kuitenkaan ole toistaiseksi löydetty.

Titan on aurinkokunnan toiseksi suurin kuu, joka kätkeytyy paksuun kaasukehäänsä. Euroopan avaruusjärjestön Huygens-sondi, joka laskeutui sinne tammikuussa, teki sen oloista nyt ensimmäiset suorat mittaukset. Niiden perusteella näyttää muun muassa siltä, että Titan-kuun kaasukehän typpi on peräisin jäisistä planeetta-alkioista, joiden ammoniakki hajosi typeksi. Maan ilmakehän typellä arvellaan olevan samanlainen alkuperä. Kaasukehän metaani, jonka olemassaolo vaatii jatkuvaa uusiutumista, on tutkijoiden mukaan peräisin geologisesta aktiivisuudesta, eikä eloperäisestä toiminnasta, kuten hurjimmissa visioissa uumoiltiin. Sen sijaan Titanin pilvistä löytyi aerosoleja, joiden sisällä on monimutkaisia orgaanisia molekyylejä. Ne syntyvät kaasukehän yläosassa ja satavat pinnalle, jonka lämpötilaksi mitattiin jäätävät -179 astetta. Uudet tutkimukset kuvailevat myös kuivuneita uomia, joissa oletetaan silloin tällöin virtaavan nestemäisen metaanin. Se sataa joko taivaalta tai pulppuaa maaperästä.

Tuloksista raportoidaan seitsemässä erillisessä julkaisussa Nature -lehden verkkosivuilla.