Paksu ilmakehä voisi suojata eksomaata punaisen kääpiön uv-purkauksilta.

Arvio perustuu punaisten kääpiöiden kartoitukseen.

Maan kaltainen, elämälle mahdollinen planeetta kiertää kuutta prosenttia Linnunradan yleisimmistä tähdistä, punaisista kääpiöistä, arvioivat avaruusfysiikkaan keskittyvän Harvard-Smithsonian-tutkimuskeskuksen tutkijat. Arvio merkitsee , että lähin eksomaa voi olla vain 13 valovuoden päässä.

"Luulimme, että joudumme koluamaan valtavia etäisyyksiä maankaltaisen planeetan löytämiseksi. Nyt valkeni, että toinen Maa on mahdollisesti takapihallamme ja odottaa löytäjäänsä", tutkimuksen päätekijä Courtney Dressing sanoo tutkimuslaitoksen tiedotteessa.

Punaiset kääpiöt ovat pienempiä, viileämpiä ja himmeämpiä kuin Aurinko, eikä niitä voi nähdä Maasta paljaalla silmällä. Kotigalaksissamme Linnunradassa punaisia kääpiöitä on ainakin 75 miljardia.

Pienempien ja viileämpien tähtien ympäriltä on haettava pienempiä planeettoja, jotka myös kiertävät tähteään lähempää. Tutkijat löysivät 95 punaista kääpiötä kiertävää planeettakandidaattia, mutta useimmat niistä eivät olleet kooltaan tai lämpötilaltaan riittävästi Maan kaltaisia.

Kolme planeettaa kuitenkin täytti ehdot. Tutkijat päättelivät, että kuudella sadasta punaisesta kääpiöstä on Maan kaltainen planeetta kehällään.

Noin 75 prosenttia lähimmistä tähdistä on punaisia kääpiöitä. Jos näistä kuudella prosentilla on asumiskelpoinen planeetta, toinen Maa saattaa löytyä niinkin läheltä kuin 13 valovuoden päästä.

Punaiset kääpiöt elävät paljon pidempään kuin Auringon tapaiset tähdet. Siksi sellaista kiertävä eksomaa voisi olla huimasti vanhempi ja kehittyneempi kuin omamme.