Molemmat Voyager-luotaimet ovat siirtyneet tähtienväliseen avaruuteen. Kosminen säteily puskee vastaan, kun aurinkokunta liikkuu avaruudessa. Kuva: Nasa

Matka aurinkotuulen ulottumattomiin kesti 41 vuotta.

Luotain Voyager 2 on toisena ihmisen rakentamana laitteena matkannut ulos tähtienväliseen avaruuteen. Se on jättänyt heliosfäärin, jossa Auringosta purkautuva hiukkasvirta eli aurinkotuuli vaikuttaa.

Voyager 2:n laitteiden lähettämästä datasta päätellen se ylitti heliosfäärin ulkoreunan 5. marraskuuta.

Matka aurinkokunnan reunalle kesti 41 vuotta. Luotain lähti matkaan elokuussa 1977. Nyt se on 18 miljardin kilometrin päässä maapallosta.

Matka jatkuu silti vielä pitkään Auringon vaikutuspiirissä. Auringon painovoima eli gravitaatio vaikuttaa luotaimeen ainakin niin sanottuun Oortin pilveen asti. Sinne Voyagerin matka kestää nykymenolla jopa tuhansia vuosia.

Oortin pilvi on aurinkokunnan ulkoreunalla sijaitseva komeettapilvi. Se on jopa satatuhatta kertaa niin kaukana Auringosta kuin Maa.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kuitenkin tulkitsee, että Voyager 2 on jo siirtynyt tähtienväliseen avaruuteen. Peruste on, että siihen vaikuttaa jo enemmän galaksimme Linnunrata kuin Aurinko.

Voyager 2 on toinen laite, joka irtautuu heliosfääristä. Ensimmäisenä sen teki luotaimen sisaralus Voyager 1. Sen arvioitiin irtautuneen aurinkokuntamme otteesta elokuussa 2012.

Paras todiste Voyager 2:n poistumisesta tuli sen plasmaa mittaavasta laitteesta. Viime aikoihin asti avaruudessa oli Voyager 2:n ympärillä sähköisesti varautunutta kaasua eli plasmaa, jota virtaa Auringosta.

Lennonjohto havaitsi marraskuun alussa, että aurinkotuulen määrä väheni jyrkästi Voyager 2:n ympärillä. Auringon hiukkaset harvenivat, ja samaan aikaan ulkoavaruuden kosminen säteily lisääntyi.

Voyager 2 irtaantui aurinkokunnan heliosfääristä paljon lähempänä Maata kuin Voygaer 1. Syy on se, että heliosfääri ei ole pallomainen vaan soikea tähtienvälisen hiukkaspaineen takia.

Lennonjohto voi yhä viestiä Voyager 2:n kanssa. Vaikka tieto maapallolle tulee valon nopeudella, kestää datan saapuminen Maahan 16,5 tuntia. Auringosta tulee valo maapallolle kahdeksassa minuutissa.

Voyager 2:n radioaktiivinen virtalähde kuitenkin ehtyy vuosi vuodelta. Tutkijat arvioivat, että virtaa riittää vielä muutamaksi vuodeksi.

”Nyt odotamme, mitä Voyager 2 kertoo meille heliopaussin ulkopuolisesta maailmasta”, sanoo Suzanne Dodd, yksi Voyager-luotainten päälliköistä Jet Propulsion laboratoriossa.

Heliopaussi on heliosfäärin ulkoraja.

Ilkka Luoma