Biotekninen välilevyimplantti ei kulu vaan vahvistuu ajan myötä.

Selän välilevyvauriot ovat yksi yleisimmistä selkävaivoista ja kroonisen selkäkivun aiheuttajista. Selkänikamien välissä sijaitsevissa välilevyissä on hyytelömäinen ydin, jonka ansiosta ne toimivat eräänlaisena iskunvaimentimena nikamien välillä ja tuovat rankaan joustoa.

Välilevyvaurioissa hyytelömäinen sisus voi purskahtaa ulos tai rappeutua, kuivua kasaan. Kummassakin tapauksessa hoitona saattaa olla leikkaus ja jopa välilevyn poistaminen.

Poistamisen jälkeen tarvitaan yleensä niin sanottu luudutus. Siinä nikamat tuetaan ja lukitaan toisiinsa, jolloin kyseisen nikamaväli jäykistyy. Välilevyjä on korvattu myös muovista ja metallista valmistetuilla välilevyimplanteilla. Lopputulos ei kuitenkaan aina ole toivottu – selästä ei tule kivuton.

Cornellin yliopiston tutkijat ovat nyt kehittäneet biomateriaaleista välilevyproteesin, jota he eläinkokeiden jälkeen luonnehtivat lupaavaksi.

Näillä keinotekoisilla välilevyillä on samanlainen rakenne kuin oikeillakin. Valmistukseen on käytetty kahta erilaista polymeeriä: kollageeni muodostaa välilevyn jäykän ulkoreunan ja algeniitti-niminen hydrogeeli hyytelömäisen sisuksen.

Lupaavat ominaisuudet syntyvät polymeereihin lisätyistä soluista, jotka kasvavat ja lisääntyvät materiaaleissa. Algeniittia rikastettiin aidon välilevyn hyytelöosan soluilla ja kollageenia välilevyn reunaosan soluilla. Solujen vuoksi biovälilevyt muotoutuvat lähes täydellisesti alkuperäisen välilevyn muotoon sekä muovautuvat ja kiinnittyvät osaksi selkärankaa.

Koetulosten mukaan biovälilevy ei kulu käytössä kuten perinteiset välilevyproteesit. Tutkijoiden mukaan niiden mekaaniset ominaisuudet jopa parantuivat ajan kuluessa.

Tutkimustuloksen julkaisi Pnas.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?