Kun viljelty tomaatti palautetaan yhden geenin verran villitomaattia kohti, se suostuu paiskomaan hommia 24/7. Kuva: Jeremy Keith, Wikimedia Commons

Tauottoman valonsiedon geeni lisää satoa 20 prosenttia.

Viljelijät ovat tähän asti voineet keinovalolla asettaa tomaatin päivän noin 16-tuntiseksi mutteivät juuri pidemmäksi, sillä jatkuvammassa valossa tomaatin lehdet alkavat vaurioitua niin, että kasvi voi kuolla. Nyt villitomaateista löytyi geeni, jolla viljellyt versiot saa yhteyttämään vaurioitta vuorokaudet läpeensä ja tuottamaan aiempaa runsaammin hedelmää. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Aaron Velez-Ramirez ja hänen työtoverinsa Wageningenin yliopistosta ja Monsantosta Alankomaista pureutuivat tomaatin levontarpeeseen. Tarve havaittiin jo 1920-luvulla, ja siitä saakka sitä on koetettu ymmärtää. Asia kiinnostaa, koska tomaatti on maailman tärkein viljelty vihannes.

Sama valorajoite ei koske kaikkia viljeltyjä kasveja. Esimerkiksi paprikat, lehtisalaatit ja ruusut sietävät jatkuvaa valaistusta vallan hyvin.

Velez-Ramirez ja kollegat havaitsivat, että lähes kaikki villit tomaattilajit sietävät jatkuvaa valoa. Ilmeisesti sieto on siis hävinnut jalostuksessa.

He vertasivat eri tomaattilajien perimää ja haarukoivat todennäköisimmäksi vaikuttajaksi cab-13-geenin. Sen tuottama proteiini kiinnittyy valoa keräävään lehtivihreään.

Cab-13-geenissä on puutos kaikissa lepoa vaativissa tomaattilajikkeissa, ja kyseisen geenin sammuttaminen villitomaateista saa nekin kärsimään jatkuvassa valossa.

Seuraavaksi tutkijat siirsivät villitomaatista cab-13-geenin viljelytomaatin erilaisiin lajikkeisiin. Geeni antoi niille täyden valonsiedon.

Näin saadut versiot olivat kaikkien aikojen ensimmäinen osoitus siitä, että tomaattiakin voi viljellä jatkuvassa valaistuksessa. Versiosta riippuen nämä kasvit tuottivat tomaattisatoa jopa 20 prosenttia enemmän kuin ennen geeninsiirtoa.