Hyönteisten hermostosta löytyy useita molekyylejä, jotka tappavat tunnetuille antibiooteille resistenssin kehittäneitä bakteereja.

Torakoista voi olla terveydelle enemmän hyötyä kuin haittaa, sanovat Nottinghamin yliopiston tutkijat, jotka ovat löytäneet torakoiden ja sirkkojen aivoista tehokkaita antibioottisia ominaisuuksia.

Tutkija Simon Lee esitteli ryhmänsä työtä brittiläisen mikrobiologiseuran syyskokouksessa Nottinghamissa. He tunnistivat hyönteisten kudoksissa, yhdeksän eri molekyyliä, jotka olivat bakteereille myrkyllisiä. Nämä aineet voivat johtaa uusiin hoitoihin useille antibiooteille vastustuskykyisiä superbakteereja vastaan.

Näiden hyönteisten aivojen ja hermoston kudokset kykenivät tappamaan yli 90 prosenttia MRSA-sairaalabakteereista ja kolibakteereista (Escherichia coli) haittaamatta ihmisen soluja.

Antibakteeristen molekyylien erityisominaisuuksien tutkimus on käynnissä paraikaa laboratorioissa. "Toivomme, että näistä molekyyleistä voi aikanaan kehittää hoitoja yhä enemmän nykylääkkeille vastustuskykyisiä kolibakteeria ja MRSA:ta vastaan", Lee selitti.

"Nämä uudet antibiootit voivat myös mahdollisesti tarjota vaihtoehtoja nykyisille lääkkeille, jotka ovat ehkä tehokkaita mutta joita haittaavat vakavat sivuvaikutukset", hän sanoi.

Leen mukaan ei ole mikään ihme, että hyönteiset erittävät antibiootteja. "Hyönteiset elävät usein epähygieenisissä ympäristöissä joissa ne kohtaavat erilaisia bakteereja. On siksi loogista, että ne ovat kehittäneet keinoja suojautua mikro-organismeilta", hän selitti.