P
P

Kaksivaiheinen unirytmi ei vain virkistä mieltä vaan lisää myös älykkyyttä.

Tunnin nokoset voivat dramaattisesti palauttaa ja parantaa aivojen suorituskykyä. Tähän lopputulokseen päädytään Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä tehdyssä tutkimuksessa, jota esiteltiin Yhdysvaltain tiedeviikolla San Diegossa.

Vastaavasti mitä kauemmin olemme yhtäjaksoisesti valveilla, sitä tahmaisemmin mielemme toimii. Tulokset tukevat aiempia saman ryhmän tutkimuksia, joiden mukaan kokonaisen yön unien jättäminen väliin huonontaa kykyä omaksua uusia asioita 40 prosentilla. Syynä on joidenkin aivoalueiden hyytyminen univajeen takia.

Tutkimuksessa 39 tervettä koehenkilöä jaettiin torkkuja ottavaan ja yhtäjaksoisesti valvovaan ryhmään.

Keskipäivällä kaikki osallistujat saivat tehtäväkseen vaikeita oppimistehtäviä, joiden tarkoitus oli kuormittaa hippokampusta, aivojen osaa joka auttaa panemaan asioita mieleen. Molemmat ryhmät selviytyivät yhtä hyvin.

Kahdelta iltapäivällä torkkuryhmä otti 90 minuutin siestan, kun toinen ryhmä valvoi. Kuudelta illalla osallistujat tekivät uudet tehtävät. Valvojat olivat merkittävästi huonompia oppimaan kuin torkkujat, jotka jopa paransivat oppimiskykyään.

Nämä löydöt vahvistavat tutkijoiden käsitystä, jonka mukaan unta tarvitaan siivoamaan aivojen lyhytkestoista muistia ja tekemään tilaa uudelle informaatiolle, tutkija Matthew Walker sanoi.

Oppimisen kannalta tärkeä univaihe näyttäisi olevan syvän unen ja unennäön väliin jäävä vaihe. Tämän univaiheen tarkoitusta ei ole aiemmin ymmärretty. Ihminen on siinä univaiheessa kuitenkin hyvin suuren osan koko unesta.