Taiteilijan näkemys lasinsirujen ympäröimistä galaksien ytimissä (NASA/JPL-Caltech/T. Pyle).

Silikaattikristalleja on havaittu ensimmäistä kertaa Linnunradan ulkopuolella.

Nasan Spitzer -avaruuskaukoputki on paikallistanut joukon toisiinsa törmääviä galakseja, joiden keskustoissa kiiltelee murskattua lasia muistuttavia kiteitä. Silikaattikiteitä ei ole aiemmin nähty oman galaksimme ulkopuolella.

Galaksien yhteensulautuvia ytimiä ympäröivät kiteet ovat santaa, silikaattijyväsiä, jotka muodostuivat kuin lasi, luultavasti tähtiluokan sulatusuuneissa. Lasia ei näet synny ilman kuumuutta. Näitä jalokiven kaltaisia hippusia on nähty jonkin verran Linnunradassa Auringon kaltaisten tähtien ympärillä. Maapallolla ne kimaltelevat hiekkarannoilla.

“Olimme yllättyneitä, että universumin hurjimpiin paikkoihin kuuluvista galaksiytimistä löytyi näin hauraita kiteitä”, toteaa Henrik Spoon Nasan tiedotteessa. Tällaiset kiteet tuhoutuvat helposti, mutta oletettavasti massiiviset tähdet syytävät kuolleessaan niitä ulos nopeammin kuin ne katoavat. Törmäys näet avittaa massiivisten tähtien syntyä.

Löytö auttaa tähtitieteilijöitä ymmärtämään galaksien kehitystä ja Linnunradan kohtaloa. Galaksimme tulee nimittäin miljardien vuosien kuluttua törmäämään Andromedan galaksiin.