Yksi suurimmista sukupuuttokuolemista tapahtui 250 miljoonaa vuotta sitten, jolloin 90 prosenttia merieläimistä ja 70 prosenttia maalla elävistä selkärankaisista tuhoutui. Syyksi on varmistunut komeetan tai asteroidin törmäys, juuri ilmestynyt Science -tiedelehti kertoo.

Törmäyksen paikkaa ei tiedetä, mutta Washingtonin yliopiston tutkijat ovat löytäneet Kiinan, Japanin ja Unkarin 250 miljoonaa vuotta vanhoista maakerroksista todisteita kosmisesta jysäyksestä.

Todisteet ovat pallohiilimolekyylejä, joiden keskelle on jäänyt vangiksi heliumin ja argonin atomeita. Kuudestakymmenestä hiiliatomista muodostunut molekyyli on kuin tiivis häkki sisään joutuneille atomeille.

Taivaallisen alkuperän puolesta puhuu se, että helium on pääasiassa isotooppia He-3. Jos helium olisi peräisin maapallolta, se olisi isotooppia He-4.

Maapallon olot eivät myöskään riitä tunkemaan heliumin ja argonin atomeita pallohiilimolekyylin sisään, sillä siihen tarvitaan tähden sisuksissa vallitseva paine. Koska siis 250 miljoonaa vuotta sitten tällaista tavaraa tuli maapallolle runsaasti, kyse on melko varmasti ollut rajusta törmäyksestä. Asteroidin tai komeetan läpimitta oli ehkä kymmenkunta kilometriä.