Auto-onnettomuuden aiheuttama psykologinen shokki voi heikentää immuunijärjestelmää. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Img0a36.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Auto-onnettomuuden aiheuttama psykologinen shokki voi heikentää immuunijärjestelmää. Kuva: Wikimedia Commons.

Traumaperäinen stressihäiriö voi aiheuttaa muutoksia yksilön immuunijärjestelmässä.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan traumaperäinen stressihäiriö (PTSD) voi aiheuttaa muutoksia ihmisen immuunijärjestelmässä.

Sandro Galea Columbian yliopistosta New Yorkista kollegoineen analysoi yli 14 000 geeniä käyttämällä dna:ta sadan detroitilaisen verinäytteistä. Tutkijat löysivät geenien ilmenemisestä PTSD:stä kieliviä tunnusmerkkejä.

Kaikki sata koehenkilöä raportoivat kokeneensa ainakin yhden potentiaalisesti traumaattisen tapahtuman, ja 23 kärsi traumaperäisestä stressihäiriöstä.

Stressihäiriödiagnoiosin saaneilla tietyt geenit ilmenivät kuusi seitsemän kertaa voimakkaammin kuin muilla. Tarkemmat testit paljastivat, että poikkeavasti ilmenevät geenit liittyivät enimmäkseen immuunijärjestelmään.

Niistä koehenkilöistä, joilla ei ollut PTSD-diagnoosia, useamman traumaattisen tapahtuman raportoineilla oli enemmän muutoksia geenien ilmenemisessä kuin yksilöillä, jotka raportoivat yhden ainoan traumaattisen tapahtuman.

Lisäanalyysit auttoivat sulkemaan pois mahdolliset muiden mielenterveyden häiriöiden vaikutukset. Stressihäiriöisillä oli myös muita voimakkaampi immuunireaktio tavalliseen herpesvirukseen, jota käytetään immuunijärjestelmän terveyden biomarkkerina.

Tutkimuksen julkaisi PNAS.