Oklahoman yliopistossa Yhdysvalloissa on saatu tallennetuksi yhteen ainoaan nestekidemolekyyliin tuhat bittiä tietoa, New Scientist -lehti kertoo. Menetelmä perustuu lääketieteen magneettikuvauksista tuttuun ydinmagneettiseen resonanssiin.

Bing Fungin johtama tutkijaryhmä käytti molekyyliä, jossa on yhdeksäntoista vetyatomia. Vetyatomin ytimenä olevan protonin magneettinen momentti on vuorovaikutuksessa molekyylin elektronien kanssa siten, että systeemi voi asettua eri energiatiloihin.

Bitit tallennettiin radiotaajuuksilla, jotka olivat 400 MHz:n tuntumassa. Samanaikaisia, toisistaan hieman poikkeavia taajuuksia oli 1024 eli yhden kilobitin verran. Kun molekyyliä luodattiin hieman eri taajuuksilla, molekyyli vastasi lähettämällä samanlaisen bittiyhdistelmän, joka siihen oli alkuaan suunnattu. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, miten pitkään näin tallennettu tieto voi säilyä molekyylissä.