Tulivuoren purkauksen uhriksi jäivät kuvan a psittacosaurus ja kahdessa muussa kuvassa esiintyvät variksen kokoinset confuciusornis-linnut. Kuva: Baoyu Jiang

Dinosarukset, nisäkkäät ja linnut kuolivat pyroklastiseen virtaan Kiinassa.

Poikkeuksellisen hyvin säilyneitä dinosauruksia, nisäkkäitä ja varhaisia lintuja on löydetty erikoisena asetelmana Yixianin ja Juifotangin kivimuodostumista Pohjois-Kiinasta. Eläimet ovat ilmeisesti kuolleet tulivuorenpurkauksen uhreina 120-130 miljoonaa vuotta sitten.

Tuohon aikaan dinosaurukset, nisäkkäät, liskot ja linnut elivät alueella järvien, havumetsien ja tulivuorten keskellä. Joukkohaudan mysteeri selvisi tutkimusryhmän ottamista näytteistä, jotka paljastivat jokaisen tutkitun eläimen joutuneen pyroklastiseen virtaan.

Pyroklastinen virta tarkoittaa valtavalla nopeudella liikkuvaa kuuman kaasun ja kiven seosta, joka on lähtöisin tulivuoren räjähdyksestä. Fossiileista löytyi samanlaisia hiiltymisen merkkejä kuin Pompeijin purkauksen uhreista.

Sama virta, joka eläimet surmasi, säilöi ne kiveen miljooniksi vuosiksi.

Tutkimuksen julkaisi Nature.