Vesi on vallanut pellot Afganistanissa.

Tutkijat keksivät, miten kasvi sinnittelee tulvan alla.

Pitkään jatkuva tulva vahingoittaa kasveja katkaisemalla niiden hapen saannin. Toivoa viljelyskasvien tulvankestävyyden kohentamisesta antaa kuitenkin Nottinghamin ja Kalifornian yliopistojen tutkijoiden löytämä mekanismi, joka säätelee kasvin kykyä sietää happivajetta.

Mekanismi ohjaa kasvin säätelyproteiineja, jotka voivat kytkeä geenejä päälle ja pois päältä. Normaalissa happitilanteessa nämä valkuaisaineet ovat epävakaita. Mutta kun kasvin juuret tai versot peittyvät veden alle, valkuaisaineet vakautuvat ja alkavat muuttaa geenien toimintaa ja kasvin aineenvaihduntaa. Tämä auttaa kestämään tulvan aiheuttamaa happivajetta.

Tutkijat arvelevat, että seuraavien vuosien kuluessa mekanismia pyritään muokkaamaan monissa kasvilajeissa, jotka ovat herkkiä tulvien aiheuttamille vahingoille.

Viljakasvit eivät kestä pitkään happivajetta, ja siksi tulvat voivat vähentää dramaattisesti satoja. Viime vuosina tuhoisat tulvat ovat koetelleet Pakistania, Bangladeshia, Vietnamia, Australiaa, Britanniaa ja Yhdysvaltoja.

Tutkimuksen julkaisi Nature.