Kuva: Corbis RF.

Viimeisimmät merkit sopeutumisesta ovat ihonväri ja kyky sietää maitoa.

Ihmisen kyky sopeutua ympäristöihinsä näkyy myös geeneissämme: mutaatio, joka hyödyttää populaatiota, leviää tavallista nopeammin.

Chicagon yliopiston tutkija Jonathan Pritchard työtovereineen etsi perimän alueet, joissa luonnonvalinta näkyy vahvimmin. Tuoreimpia merkkejä evoluutiosta löytyi geeneistä, jotka liittyvät maidon sulatukseen. Useimmat nisäkkäät juovat maitoa vain imeväisinä, mutta ihmisille on kehittynyt kyky käyttää maitoa vanhempanakin.

”Moni geeni, jossa ympäristöpaineet näkyvät, kietoutuu juuri ruoansulatukseen, Pritchard kertoo Naturen verkkolehdessä. Tämä osoittaa, että sopeutuminen eri ruokavalioihin on ollut avainasemassa ihmisen evoluutiossa.

Myös ihon pigmenttiä säätelevät geenit ovat muuntuneet ripeästi. Iho on vaalennut, kun väki on valloittanut leveysasteita, missä on vähemmän auringonvaloa.

Tutkijoilla oli käytössään tietoja yli 200 itäaasialaiselta, eurooppalaiselta ja nigerialaiselta. Kaikissa kolmessa ryhmässä ilmeni yhtä paljon merkkejä evoluutiosta.

"Mielenkiintoista sikäli, että afrikkalaispopulaatiot ovat pysyneet lajimme syntysijoilla, kun taas muut ovat muuttaneet muualle. Toisaalta ympäristö voi muuttua yhtä paljon ajan kuin etäisyydenkin myötä", Pritchard puntaroi.

Hän ei yhdy ennustuksiin, joiden mukaan lääketieteen kehitys olisi jo pysäyttänyt ihmisen evoluution. "Luonnonvalinnalle on edelleen paljon tilaa, esimerkiksi hedelmällisyyteen ja sikiön selviytymiseen vaikuttavissa geeneissä."