Tähtitieteilijät ovat rekisteröineet ensimmäistä kertaa uunituoreen jättiläisplaneetan säteilyä. Jättiläisplaneetan ensimmäiset askeleet kiinnostavat, sillä suuria kaasuplaneettoja on vuodesta 1995 lähtien löytynyt muiden tähtien ympäriltä kasapäin. Sitäkään ei vielä kuitenkaan ymmärretä, miten tähtiä ympäröivien kiekkojen vety riittää jättiläisplaneettoihin.

Planeettojen oletetaan näet muodostuvan tähtiä ympäröivissä kaasu- ja pölykiekoisssa, ns. protoplanetaarisissa kiekoissa. Nyt Sean Brittain ja Terrence Rettig ovat havainneet HD 141569-nimistä tähteä ympäröivän protoplanetaarisen kiekon säteilevän sellaista säteilyä, jota on aiemmin havaittu tulevan vain Jupiterin, Saturnuksen ja Uranuksen kaltaisista kaasuplaneettoista.

Tutkijat, jotka työskentelevät Notre Damen yliopistossa, havaitsivat 320 valovuoden päässä olevaa HD 141569:ää Hawaijilla sijaitsevalla infrapunakaukoputkella. Sillä he näkivät merkkejä hiilimonoksidista ja kolmen atomin muodostamasta ionisoituneesta vedystä.

Hiilimonoksidi kertoo tutkijalle tähteä ympäröivästä pölystä. Brittain ja Rettig päättelivät havainnoistaan, että HD 141569:n läheisyydessä ei ole juuri lainkaan pölyä. He arvelevat, että muodostumassa oleva kaasuplaneetta olisi tyhjentänyt alueen. Ajatusta syntymässä olevasta kaasuplaneetasta tukee se, että kiekossa näkyvää ioniositununeen vetymolekyylin säteilyä on aikaisemmin nähty vain oman planeetakuntamme kaasujättiläisten kaasukehissä.

Jos havaintojen tulkinta osoittautuu oikeaksi, olemme nähneet ensimmäistä kertaa muodostuvan planeettakunnan. Toisaalta tähtitieteilijät voisivat alkaa etsiä tuoreita jupitereita muiden tähtien kiekoista havaitsemalla kolmesta vetyatomista muodostunutta ionisoitunutta vetyä. Uutisen kertoi Naturen verkkolehti .