Yhdysvaltalaiset tähtitieteilijät ovat jäljittäneet 39 asteroidia, jotka muodostuivat kahden asteroidin törmäyksessä 5,8 miljoonaa vuotta sitten. Se on 5000 miljoonan vuoden ikäisessä aurinkokunnassa sama kuin hiljattain, joten löytöjä nimitetään vauva-asteroideiksi, Space.com -verkkolehti kertoo.

Asteroidivyöhykkeeltä, joka sijaitsee Marsin ja Jupiterin ratojen välissä, on löytynyt ennenkin törmäyksissä muodostuneita asteroidiperheitä. Kaikki tätä ennen tunnetut perheet ovat kuitenkin vähintään satojen miljoonien vuosien ikäisiä, joten niiden alkuperä jää hämäräksi.

Tähtitieteilijä David Nesvorny löysi vauva-asteroidit etsiessään asteroidivyöhykkeeltä kappaleita, jotka liikkuvat samankaltaisilla radoilla. Kun kappaleiden liikkeitä laskettiin ajassa taaksepäin, huomattiin osan niistä olleen samassa paikassa 5,8 miljoonaa vuotta sitten. Tämä viittaa siihen, että niistä muodostui tuolloin yksi kappale tai kaksi toisiinsa törmännyttä kappaletta. Niinpä tutkijat laskivat, millainen törmäys olisi tuottanut kyseiset asteroidit. Loppupäätelmä on, että vauvat muodostuivat läpimitaltaan kolmekilometrisen asteroidin törmätessä 25 kilometrin kokoiseen murikkaan.

Kolarissa syntyi miljoonia sirpaleita. Mukana on myös kaksi niin suurta kappaletta, että törmäykseen osallistunut suurempi asteroidi oli ilmeisesti jo alun perin murtunut. Siksi se hajosi kahdeksi suureksi palaseksi usean pienen sijaan. Pirstaleiden käyttäytymisestä ja lentoradoista on hyvä saada havaintoja ja luotettavia laskentamalleja siltä varalta, että ihmiskunta joutuisi joskus tulevaisuudessa räjäyttämään kohti tulevan asteroidin tuusan nuuskaksi.