Taiteilijan näkemys kymmeniä miljoonia vuosia sitten Kanadassa eläneestä Thanatotheristes degrootorum -dinosauruksesta.

Dinosaurus löydettiin Albertan provinssista Kanadasta.

Kanadalaistutkijat kertoivat maanantaina löytäneensä uuden dinosauruslajin, joka on läheistä sukua Tyrannosaurus rexille. Suurikokoinen lihansyöjädinosaurus on viralliselta nimeltään Thanatotheristes degrootorum, eli kreikan kielestä käännettynä viikatemies tai kuolema. Calgaryn yliopisto kertoi löydöksestä tiedotteessaan maanantaina.

Calgaryn yliopiston ja Royal Tyrell Museumin tutkijaryhmä löysi dinosauruksen luut Albertan provinssista Kanadasta. Kahden vuoden tutkimusprosessin jälkeen dinosaurus tunnistettiin kokonaan uudeksi lajiksi. Tutkimusta johti tutkijakoulutettava Jared Voris.

Alunperin dinosauruksen luut löydettiin jo vuonna 2010, kertoo tapauksesta uutisoinut The National Geographic.

”Valitsimme nimen, joka ilmentää sitä, että tämä dinosaurus oli aikansa suuri saalistaja Kanadassa”, kertoi tutkimusryhmään kuulunut Darla Zelenitsky Calgaryn yliopistosta uutistoimisto AFP:n mukaan.

Albertan fossiililöydös on tiettävästi Pohjois-Amerikan vanhin Tyrannosaurus rexin kanssa samaan heimoon kuulunut dinosaurus. Siinä missä Tyrannosaurus rex eli noin 66 miljoonaa vuotta sitten, on ”viikatemies” Thanatos elänyt ainakin 79 miljoonaa vuotta sitten, tutkimusryhmä sanoi. Uusi dinosauruslaji on ensimmäinen Kanadassa löydetty laji 50 vuoteen.

Dinosaurus oli eläessään jopa kahdeksan metrin mittainen, kertoo AFP. Todennäköisesti se metsästi eläessään kasvinsyöjädinosauruksia.