Geenitekniikalla pidennettiin hiirten ikää neljänneksellä. Kuva: Shutterstock

Menetelmä perustuu kat7-nimisen geenin passivointiin. Kat7 on nisäkkäiltä löytyvä geeni, joka edesauttaa solujen vanhenemista.

Kiinalaiset tutkijat ovat kehittäneet uuden geeniterapian menetelmän, jonka avulla voidaan hidastaa ikääntymisen merkkejä hiirillä ja pidentää niiden ikää. Tutkijat uskovat, että jonain päivänä menetelmästä voi olla hyötyä myös ihmisille.

Menetelmä perustuu kat7-nimisen geenin passivointiin hiirten maksasoluissa. Kat7 on nisäkkäiltä löytyvä geeni, joka edesauttaa solujen vanhenemista.

Tutkimus julkaistiin tammikuussa Science Transnational Medicine -tiedelehdessä.

Tutkimusryhmä käytti crispr-cas9-tekniikkaa eli geenisaksia löytääkseen tuhansien eri geenien joukosta juuri ne geenit, jotka liittyvät ikääntymisen vauhdittamiseen.

Geenisakset on kymmenen vuotta sitten kehitetty geenimuokkausmenetelmä, jonka avulla voi muokata niin eläinten, kasvien kuin mikro-organismien perimää erittäin tarkasti niiden dna-jaksoja muuttamalla, lisäämällä ja poistamalla.

Tutkijat erittelivät 10 000 geenin joukosta sata vanhenemiseen vaikuttavaa geeniä. Niistä kat7 osoittautui tärkeimmäksi solujen ikääntymisen edistäjäksi.

Tutkijat passivoivat geenin hiirten maksasoluissa lentivirusvektoriksi sanotulla menetelmällä. Geenin toimintaa testattiin myös ihmisen kantasoluissa ja maksasoluissa.

Kiinan tiedeakatemian professorin Qu Jingin mukaan geenin passivoiminen hiirillä johti myönteisiin tuloksiin. Hiirten ulkoinen olemus ja puristusvoima paranivat huomattavasti 6–8 kuukautta hoidon jälkeen.

”Ja mikä tärkeintä, niiden elinikä piteni hoidon ansiosta noin 25 prosentilla”, Qu kertoi uutistoimisto Reutersille.

Hänen mukaansa geenin passivoimisesta ei ole tähänastisissa kokeissa aiheutunut haitallisia sivuvaikutuksia.

Silti ihmiskokeisiin on vielä pitkä matka. Ennen kuin menetelmällä voidaan muokata elävien ihmisten soluja, sitä täytyy testata lukuisissa solutyypeissä ja elimissä. Koe-eläimistä ovat seuraavaksi vuorossa kädelliset.

”Toivon, että voisimme tulevaisuudessa hidastaa ikääntymistä jollain keinolla, edes maltillisesti”, Qu sanoo.

John Carter
Viestejä19906

Ei noita kannata pahemmin vielä venytellä, sillä jo nyt pallolla on aivan liikaa jengiä.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

• ylös 10
  • alas 1

Ei puhuttu mitään haitoista. Solun vanhenemisessa on joku syy. Jos solun kiertoaika on pidempi niin siihen syntyy pitemmässä ajassa myös enemmän vauriota jos samalla korjaustoimia ei tehosteta.

Mä kerran melkee panin kansanedustajaa.