Lihasten uudistuminen parani solujen ohjelmoinnin ansiosta. Vasemmassa kuvassa on vanhojen hiirten heikosti korjautuvaa lihaskudosta, oikeassa vanhojen, uudelleen ohjelmoitujen hiirten paremmin uusiutunutta kudosta. Kuva: <span class="photographer">Salk Institute</span>
Lihasten uudistuminen parani solujen ohjelmoinnin ansiosta. Vasemmassa kuvassa on vanhojen hiirten heikosti korjautuvaa lihaskudosta, oikeassa vanhojen, uudelleen ohjelmoitujen hiirten paremmin uusiutunutta kudosta. Kuva: Salk Institute

Ikääntymisen merkit katosivat ja eläimet elivät kolmanneksen pidempään.

Jo vanhakin nyt nuortuu, lauletaan joululaulussa. Yhdysvaltalaisen Salk-instituutin tutkijat tekivät sanoista totta. He onnistuivat peruuttamaan hiiren ikääntymisen.

Muutkin ovat yrittäneet samaa eri keinoilla. Laboratorioissa on aiemmin testattu muun muassa lääkeaineita, geenimuokkausta ja kalorirajoituksia.

Koe-eläimet onkin saatu näillä konstein elämään pidempään, vaikka ne edelleen ikääntyvätkin.

Solujakin on onnistuttu ohjelmoimaan uudelleen. Neljää geeniä sormeilemalla ne saadaan palautettua kantasolumaiseen tilaan, missä ne pystyvät jälleen erilaistumaan toisiksi soluiksi.

Menetelmän keksi tutkija Shinya Yamanaka vuonna 2006. Hänet palkittiin siitä Nobelilla vuonna 2012.

Vuonna 2013 ja 2014 kaksi eri ryhmää innostui kokeilemaan, nuortuisivatko eläimet nobel-reseptillä. Huonosti kuitenkin kävi, siilä kaikki koe-eläimet kuolivat, kertoo New York Times.

Osa kuoli syöpään. Kantasolujen nopea jakautuminen täysikasvuisissa eläimissä johtaa helposti syöpään. Toiseksi pulmaksi osoittautui se, että kun suuri määrä kudosten soluja ”nollataan”, elimet pettävät herkästi.

Salkin tutkijat kokeilivat, voitaisiko nämä ongelmat välttää, jos solujen uudelleen ohjelmointi käynnistettäisiin vain toviksi.

He yrittivät temppua ihosoluilla, jotka oli poimittu progeriaa sairastavilta hiiriltä. Progeria on tauti, joka ikäännyttää solut pikatahtia.

Testi onnistui. Hetkellinen uudelleen ohjelmointi hävitti solusta monia ikääntymiseen liittyviä muutoksia, mutta solu pysyi silti edelleen ihosoluna.

”Aiemmin tutkijat ovat ohjelmoineet solut kokonaan uudelleen kantasolumaiseen tilaan”, sanoo tutkija Pradeep Reddy tiedotteessa.

Seuraavaksi tutkijat kokeilivat, onnistuisiko sama progeriahiirillä.

Tulokset olivat tutkijoiden mukaan ällistyttäviä: käsitellyt hiiret näyttivät nuoremmilta, ja niiden verenkiertoelimistö tokeni parempaan kuntoon.

Hiiret elivät kolmanneksen verrokkeja pidempään, eikä niille kehittynyt syöpää. Solut nuortuivat eli niiden ikääntymismuutokset katosivat.

Tutkijat varmistivat tuloksen vielä tavallisilla iäkkäillä hiirillä. Niilläkin uudelleen ohjelmoinnin hetkellinen käynnistys kohensi haiman ja lihasten uusiutumista.

Vaurioitunut kudos parantui soluohjelmoiduilla hiirillä nopeammin kuin verrokeilla.

”Hiiret eivät tietenkään ole ihmisiä, ja tiedämme toki, että ihmisen nuorentaminen on huomattavasti monimutkaisempaa”, sanoo professori Juan Carlos Izpisua Belmonte.

”Tulokset kuitenkin osoittavat, että ikääntymisen ei tarvitse kulkea vain yhteen suuntaan”, hän lisää.

Salkin tutkijat uskovat, että ihmisen ikääntymismuutosten viilaus onnistuisi parhaiten kemiallisten yhdisteiden tai pienten molekyylien avulla.

Heidän mukaansa vie kuitenkin kymmenkunta vuotta, ennen kuin tällaiset hoidot yltävät ihmiskokeisiin asti.

Tutkimuksen julkaisi Cell.

Insinööripoju

@Agio_Skuz
Artikkelin alussa kerrottiin selvästi, että soluholjemoinnilla poistettiin hiiristä "ikääntymisen merkit" eli tehtiin hiiristä nuoremman näköisiä. Mutta myös tämän lisäksi, hiiret elivät kolmasosan pidempään. Todennäköisesti kuolivat sen jälkeen. Mutta tällä tavalla saatiin lisättyä elinvuosia.