Sävelmä herätysäänenä vähentää tokkuraisuutta. Kuva: Emilia Kangasluoma
Sävelmä herätysäänenä vähentää tokkuraisuutta. Kuva: Emilia Kangasluoma

Herätysääni vaikuttaa siihen, miten virkeänä tai tokkuraisena päivä lähtee käyntiin.

Herätysääni voi ratkaista, oletko herättyäsi unenpöpperöinen vai virkeä.

Heräämisoloihin kannattaa panostaa, koska tokkuraisuus voi pahimmillaan viedä suorituskykyä vielä neljä tuntia heräämisen jälkeen.

Virkeys heti heräämisen jälkeen on olennaista etenkin joissakin työtehtävissä. Unenpöpperöisyys eli tieteellisellä kielellä uni-inertia on esimerkiksi aiheuttanut vaaratilanteita lennoilla. Vuonna 2010 se johti intialaisen Air Indian matkustajakoneen maahansyöksyyn. Turmassa kuoli 158 ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Koneen kapteeni oli juuri ennen onnettomuutta herännyt lennonaikaisilta nokkaunilta. Unenpöpperöisenä hän teki onnettomuuden tutkinnan mukaan virheitä, joiden takia hän menetti koneen hallinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijat ovat etsineet erilaisia keinoja estää uni-inertiaa. Nyt ryhmä australialaisesta RMIT-yliopistosta osoittaa, että melodinen herätysääni vähentää tokkuraisuutta.

”Voisi olettaa, että hätkähdyttävä piippaus nostaisi vireyttä, mutta aineistomme mukaan ratkaisevaa voi olla melodinen hälytys. Tämä oli yllättävää”, tutkimuksen päätekijä, tutkijatohtori Stuart McFarlane kertoo yliopiston tiedotteessa.

Plos One -tiedelehden julkaisemaan tutkimukseen osallistui 50 henkilöä. He kertoivat internetissä kyselyohjelman välityksellä, millaista hälytysääntä he käyttivät ja miten virkeitä tai unenpöperöisiä he olivat herätessään. Kävi ilmi, että melodisia hälytys­ääniä käyttäneet olivat vähemmän tokkuraisia.

”Uskomme, että räikeä piippaus saattaa häiritä tai sekoittaa aivotoimintaamme herätessä”, selittää tutkimusta johtanut RMIT-yliopiston apulaisprofessori Adrian Dyer.

Hänen mukaansa melodiset kappaleet, kuten The Beach Boysin­ Good Vibrations tai The Curen Close to Me, auttavat tehokkaammin pois unitilasta. Moni muukin musiikki varmasti kelpaa.

Aiemmissa japanilaisissa tutkimuksissa etenkin mieluinen musiikki karkoitti tokkuraisuutta.

Tutkijat antoivat koehenkilöiden nukkua kahdenkymmenen minuutin päiväunet ja soittivat osalle heistä sitten ”kiihdyttävää populaarimusiikkia”.

Musiikkia kuunnelleilta unihiekka katosi nopeammin silmistä. Nopeimmin se karisi niiltä, jotka pitivät kuulemastaan.

Myös niin sanottu vaalean­punainen kohina auttaa. Se eroaa­ valkoisesta kohinasta siten, että vaaleanpunaisessa kohinassa korostuvat matalat taajuudet. Vaaleanpunaista kohinaa on tasainen sateen rummutus tai lehtien havina.

Unitutkijat ovat huomanneet, että vaaleanpunainen kohina parantaa unen laatua, mutta se voi myös vähentää nukkumisen jälkeistä tokkuraisuutta.

Eräässä tutkimuksessa koehenkilöt herätettiin tunnin mittaisilta päiväunilta voimakkaalla kohinalla. Kohina karkotti tehokkaasti unenpöpperöisyyttä, jos nokoset otettiin päivällä.

Samaa vaikutusta ei ollut enää myöhään iltapäivällä otettujen päiväunien jälkeen.

Myös muilla nikseillä voi yrittää nostaa vireyttä.

Kahvin teho on vahvistettu monin tutkimuksin. Kehon unta edistävä aine adenosiini ei pääse vaikuttamaan, kun kofeiini tukkii sen reseptorit aivoissa.

Eräässä tutkimuksessa nuoret aikuiset heräsivät parinkymmenen minuutin nokosilta virkistyneenä, kun olivat juuri ennen nukkumaan käymistä nauttineet 200 milligrammaan kofeiinia. Suurin piirtein sen verran kofeiinia on kahdessa kupillisessa.

Yhdessä kokeessa kasvojen pesu kylmällä vedellä ja kirkas valo heti herättyä karistivat unihiekkaa, mutta eivät yhtä tehokkaasti kuin kofeiini. Kofeiinia nauttineet pärjäsivät parhaiten päättelytehtävissä tunti unien jälkeen.

Hyvät heräämisrutiinit auttavat myös pääsemään uneliaisuudesta. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöille luotiin kokoelma toimintatapoja, joihin he voisivat turvautua heti herättyä.

Osallistujia esimerkiksi neuvottiin nousemaan heti herättyä ylös vuoteesta, olemaan aamulla toimeliaita sen sijaan, että he esimerkiksi lukisivat vain lehteä, vetämään verhot auki auringonvalon tieltä ja juttelemaan asuintovereiden tai perheenjäsenten kanssa. Puuhat tosiaan vähensivät tokkuraisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla